Uzivatelska pritulnost Linuxu

František Rybář postovni.holub na atlas.cz
Pondělí Květen 8 18:51:54 CEST 2000

Dobrý den,

>??? Cože? Základní podpora pro lokalizaci je přece přímo v libc (viz.
>info libc Locales) Překlad řeší IMHO naprostá většina aplikací nikoli
>po svém ale přes gettext (info gettext). Pak to funguje takto:
>A nefunguje to jen pro MC, ale pro všechny řádně lokalizované programy
>Něco takového jsem ve Windows neviděl. (Možná mi to uniklo, dění
>v tomto systému už nějakou dobu nesleduji)

Ano, ale nechápu, proč nejsou v této lib zvlášť funkci pro lokalizaci a
zvlášť standardní funkce. Místo toho se přepíná uvnitř C, jestli chci, aby
standardní funkce pracovaly podle lokalizace, nebo podle původního ANSI C.
Pokud náhodou potřebuji občas obojí, tak, abych přepínal jako idiot. Nevím,
proč je to takhle zbastlený. Jinak ale uznávám, že pokud by lokalizované a
nelokalizované funkce byly odděleny, tak se mi to líbí víc.

Jako lokalizaci si představuji kompletní řešení, to je kromě toho i český
tisk, české standardní dialogy, atd.

>GNOME?, KDE? (ve Windows jsou možná víc napřed, v GNOME se arcitektura
>stále ještě vyvíjí (o KDE moc nevím). Windows se od svých (vcelku
>dávných) počátků zameřovaly na GUI a uživatelské aplikace, kdežto
>v Linuxu je to otázka posledních pár let. Navíc, Microsoft si navrhl
>vlastní řešení a nestaral se o kompatibilitu s jinými řešeními,
>narozdíl od vývojářů GNOME či KDE, kteří na tohle musí hledět.

Jinak řečeno, GNOME si také navrhuje z větší části vlastní řešení.

>Ovšem, jedna věc jsou standardy a druhá věc je možnost volby.  Ve
>Windows je standard to co řekl Microsoft a nemusíte se zatěžovat tím,
>co si vyberete :-)

Svět je plný standardů. Já osobně jsem rád, že existuje ASCII, a nemusím
bádat nad tím, na jakém čísle je otazník. A klidně tomu obětuji možnost
volby kódu otazníku. Jde o rozumný kompromis mezi standardy a možností
volby. A některé standardy ustanoví Microsoft, jiné Linus, jiné třeba WWW
Consorcium. Někdo ty standardy stanovit musí. Ať už jsou de jure, nebo de
facto.

František Rybář