Uživatelská přítulnost Linuxu

Úterý Květen 9 20:24:49 CEST 2000

hanuska.conference na trade-cz.com (Ivo Hanuska) writes:

> Horsi situace je u pouziti, coby klenta v nejake siti. Myslim si, ze Linux
> coby klient je uzivatelsky strasne slozity a komplikovany. Uzivatel nevi, co
> si ma vybrat. Ktery window manager pouzit, ktery software jak jej ma
> nainstalovat a podobně.

Opomiji se zde, ze v obvykle pouzivanem podnikovem modelu instalaci a
udrzbu klienskeho pocitace v podnikove siti provadi spravce, tedy
osoba dostatecne seznamena s problematikou IT. Jeho ukolem je
uzivateli pripravit takove prostredi, ve kterem muze efektivne
pracovat. Uzivatel je pak zaskolen a prubezne doskolovan. Za teto
situace muze WordPerfect, StarOffice, ... na Linuxu pouzivat i
sekretarka (V anglicky mluvicich zemich je to bez diskuse, o CR
pomlcim).

> Ja vim, sousta z Vas namitne, ze vsechno stejne jako ovladani pocitace se
> musi clovek naucit. Ale ovladanim rozumim (a nejen ja) honeni mysi po
> obrazovce a ne hrabani se nekde ve vnitrnostech systemu a jeho prepisovani.

V pripade "prumernych" domacich uzivatelu, kteri maji PC pro hrani
her, zpracovavani fotografii, videa ... a o vlastni system se
nezajimaji, je problematicka jak instalace, tak i pouzivani, protoze
chybi dostatecna podpora ze strany vyrobcu HW i SW. Distribuce jako
napr.  Corel se v tomto smeru snazi neco delat, ale je potreba toho
udelat hodne, zejmena vytvorit trh software pro Linux. (Nema smysl
diskutovat, zda je lepsi free nebo komercni SW - oba druhy SW se
vzajemne doplnuji, uzivatel si muze sam vybrat.)

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR