Uzivatelska pritulnost Linuxu (dlouhe)

Tomas Valusek tvalusek na vs.inext.cz
Úterý Květen 9 23:37:23 CEST 2000

Dobrý den,

tak sleduju košatou diskuzi o uživatelské přívětivosti Linuxu a chci taky
přispět svou troškou do mlýna. Nejdříve ale pár reakci na "jedy" P.
Kaňkovského.

> To zni skoro, jako ze prirucka k autu by nemela predpokladat, ze majitel
> umi ridit.

Aneb každý musí umět regulární výrazy, když mu příkaz na konzole nedá žádný
výstup, má to považovat za úspěch (protože nic nenapáchal) apod.

> Vetsi cast "intuitivity" grafickeho prostredi spociva v tom, ze mate
> vsechny (obvykle) funkce nastoupene pred nosem (v horsim pripade
> v ctyrstupu, pricemz zabiraji pulku obrazovky), a tudiz si nemusite
> pamatovat, ze tucne pismo je '\bf', ale ze je to ten cudlik s tucnym B
> nahore uprostred.

Ale když na to ukážu, vyskočí tooltip s vysvětlením, k čemu ten obrázek je.

> Jiste, musime si urcit priority: instalacni program, pan Sponka, ukladani
> souboru pres HTTP, pan Sponka verze 2...aha, malem bychom zapomneli,
> opravit to, ze ten program po nainstalovani nejde ani spustit.

A X v RH 6.1 jde po ukončení automatické instalace systému spustit na kolika
procentech počítačů???

-----

Tolik reakce a teď věci, které ještě nezazněly. Co mě na Linuxu dost trápí,
je jeho serverově orientovaná práce s výměnnými médii, čili explicitní mount
a umount. Zkuste takhle prohlížet 50 CDček či 200 disket. Po instalaci
soudobých distribucí není ani jedna v tomto směru konfigurována uspokojivě.
Osobně bych chtěl DOSovské chování, tedy "když z toho nečtu nebo na to
nezapisuju, tak je to odmountované, i kdybych měl shodou okolností v mc
zobrazený adresář z toho média. Mount by se měl zkusit při každém pokusu o
čtení z mountpointu, tedy v mc: vlezu do mountpointu diskety, strčím
disketu, ctrl-r, vyndám disketu, strčím druhou, ctrl-r atd. dokud nenajdu tu
pravou. (Pokud se v mc nedělá znovunačtení adresáře povelem ctrl-r, tak se
omlouvám).

Už v reakcích na "jedy" jsem zmínil další věc - když na konzole napíšu
příkaz, měl by v každém případě něco vypsat. Např. "mkdir neco" by měl
odpovědět "Directory neco created", prikaz "rm *" by měl říct "xy files
deleted" atp. Pokud to otrlému *nixákovi nevyhovuje, jistě bude mechanismus,
jak to žvatlání vypnout.

Zatímco Wokna jdou aspoň v základu ovládat bez myši, v X based aplikacích si
člověk kolikrát ani neškrtne - už jsem tu slyšel, že instalace nějaké
distribuce nešla bez rozpoznané myši dokonči.

Tomáš Valůšek