Vice operacnich systemu

Ales Gardavsky alesg na tdat.cz
Čtvrtek Květen 11 11:15:36 CEST 2000

>Dobry den,
Taky :-)

>chci se zeptat jestli nekdo nema zkusenost s provozovanim Win98, Win2000,
>Linux, Unixware, Solaris na jednom pocitaci?
>Precetl jsem si vsemozna HOWTO (Linux-Solaris etc.), nicmene jestli nekdo
>vite ceho bych se mel vyvarovat, byl bych velice
>vdecny ...
>(Poradi instalaci Win98, Win2000, Linux, Solaris, Unixware + nakonec
>bootmanager do MBR). Casem bych chtel vyzkouset i FreeBSD).

No ja mam nainstalovane OS/2, W98, W2000, BeOS a Linux. Nevim, jak planujete
rozdelit pridelovani diskovych oblasti, kolik mate disku atp. Nasledujici
informace vychazeji pouze z me vlastni zkusenosti, takze mne prosim
nekamenujte, pokud nekdo mate zkusenosti jine.
Pokud mate jeden disk (jako ja), mohou byt urcite problemy. Primarni oblasti
mohou byt maximalne 4, takze bude asi zapotrebi nainstalovat neco do
extended oblasti. Tady je problem, s cim tu extended oblast vytvorit. Pokud
ji totiz vytvorite z linuxu, stane se pro W98 neviditelnou i se vsemi
oblastmi uvnitr. Naopak, kdyz se vytvori z DOSu, tak se da vytvorit jen pro
disk cca 8,5 GB (ja mam 20,5 GB a predpokladam, ze kdyz si tam rvete tolik
OS, mate asi take celkem velky disk), Win98 vytvori rozsirenou oblast i pro
disky nad 8,5 GB, ale nektere linuxy (napr. Corel Linux) pak vidi celou
rozsirenou oblast jako cast disku obsazenou neznamym systemem a nedostane se
na ni. SuSE a RedHat mi sli nainstalovat bez problemu. Unixware jsem si sice
nainstaloval (zel nemam procesor intel), ale pokud si dobre pamatuji, tak v
instalacni prirucce psali, ze se da dat jen na primarni oblast, totez plati
pro Win98. WinNT mi sly dobre nainstalovat do rozsirene oblasti, ale jen
kdyz byla vytvorena DOSovym fdiskem, jinak ji take videly jako neznamou
oblast. Jak je to s Win2000 presne nevim, snad to maji vylepsene. Ja je mam
momentalne na primarni oblasti. Instaloval jsem je jako posledni a zavadec
mi nijak neovlivnily.

Pokud mate disk mensi nez 8,5 GB, pak doporucuji stahnout si Ranish
Partition Manager http://www.users.intercom.com/~ranish/part/ . Verze 2.38
umoznuje vytvorit az 31 primarnich oblasti a ma vlastni zavadec. Sam jsem to
vyzkousel a vypadalo to dobre.

Jinak jestli muzu doporucit, tak dobry zavadec je Extended Operating System
http://www.xosl.org/ zvlada i disky vetsi nez 8,5 GB a pracuje se s nim
dobre. Momentalne ho pouzivam a nemohu si stezovat.

Preji hodne uspechu a zkuste se ozvat, jak to dopadlo