StarOffice - prenositelny format

Ing. Miloslav Ponkrác ponkrac na peregrius.cz
Středa Květen 17 16:19:40 CEST 2000

>Hmm,  jak tak na to koukam, tak se nic nezmenilo - jedinnym
>aspon trochu prenositelnym formatem (pokud polozime
>extenze typu MS VB a Netscape  mimo standard) zustava
>HTML, a to v typicke kancelarske  praci zatim/furt pokulhava

Já osobně bych řekl, že sice HTML je dobře standartizováno, ale je tu
několik ale:

1) Prakticky každý prohlížeč má nedostatky vůči normě HTML. Netscape třeba
vyžaduje ukončenou značku pro buňku tabulky </td>, ačkoli norma to
nevyžaduje. Takže spousta naprosto standardních a normě vyhovujících HTML
dokumentů Netscape zobrazí špatně.

2) Podle mě se HTML jako standard nevyvedl. W3C konsorcium ho chtělo brát
jako zápis struktury, ale výrobci prohlížečů ho neustále obohacovali o
grafické a vzhledové prvky. Nejdříve to dělala firma Netscape, kdy
standartizační komisi nezbylo nic jiného, než v další verzi přijmout část
rozšíření Netscape. Potom to samé začal dělat Microsoft, a komise musela
vydat další verzi, kterou rozšířila o standardy Microsoftu. Díky tomu je
HTML standard "za hodně peněz málo muziky". Naprogramovat prohlížeč na HTML
je dost složitá věc, ale přitom HTML zase tak moc neumí, tedy skoro nic.
Abyste z HTML něco kloudného vytloukli, musíte používat různá rozšíření typu
CSS, JavaScript, apod.

>S XML je to (opet zatim) ve hvezdach, at uz je jakkoliv kvalitni.

XML je na tom velice dobře. Už teď můžete tvořit XML dokumenty, a pokud k
tomu definujete i soubor stylů, který říká, jak se mají značky zobrazit, jde
to. Zobrazit XML jde zatím, pokud vím, jenom na Mozille a na Internet
Exploreru 5. Normalizační komise už definovala i XML nadstavby, jako je SVG
(grafika), matematické rozšíření, apod. A vše je velice dobře
standartizováno. Já osobně ho považuji za nejlepší standard pro dokumenty.

Osobně by bylo dobré vypracovat i seznam značek třeba ve formě DTD pro
několik typů dokumentů, které by měly být super přenositelné. Něco jako
značky TeXu, či podobně (Tex znám velice minimálně). Ale jinak i bez DTD je
XML nádherně přenositelné.

>Takze, MS opet (doufam, ze zatim, ale vetsina z nas zije ted a ne v
>budoucnosti) vede na cele care - .doc je vzhledem k rozsireni
>vlastne celkem dobre prenositelny, ze

Osobně si myslím, že k rozšíření doc formátu přispělo toto:

1) Podpora od nelegálních uživatelů. Kdyby si lidi museli Word kupovat, doc
formát by rozšířený nebyl.
2) S Wordem se naučí pracovat i sekretářka.
3) Marketing.

> .... a ze to vobcas nefunguje - no, a co na MS
>spolehlive funguje, ze ? S tim se uz vetsina smirila

Ukažte mi, prosím Vás, naprosto spolehlivé grafické prostředí na psaní
textů. Na www.grafika.cz je zajímavý článek o tom, že i Apple už nemá tu
příslovečnou kvalitu a spolehlivost, a že šel s ní hrozně dolů. Asi je to
obecný trend, protože programátoři si na sebe musí vydělat.

>kdyz to ctu napada me pdf. standard pomerne dobre rozsireny, jenom chybi
>kvalitni moznost editace.

Bohužel PDF není volně použitelný standard, ale je pod licencí firmy Adobe.
Nejsem si tím tak úplně jistý, zda to tak je, ale slyšel jsem to z několika
stran. A proti použití takového formátu bych potom protestoval.

Miloslav Ponkrác