Clanek o Linuxu na Neviditelnem psu - nabirajici kurs k OFFTOPIC

Zdeněk Böhm zdenek.bohm na gammarus.cz
Úterý Květen 23 10:50:41 CEST 2000

> Propagace Linuxu neni zalozena na vymyvani mozku, jak bude zivot krasny,
> pokud si nainstalujete Linux atd. Je zalozena na moznosti se svobodne
> rozhodnout, jak a v cem ho budu vyuzivat.

Rozhodne jsem nemyslel, ze by bylo vhodne nekomu podsouvat, ze Linux je to
nejlepsi, co muze mit, at pouziva pocitac k cemukoliv. Naopak, dost mi vadi
ti zastanci Linuxu, kteri si z nej delaji svoje osobni nabozenstvi a vsem
tlaci do hlavy, ze Linux je reseni vsech jejich problemu vcetne snizujici se
potence a buzerujici tchyne...
Spis mi slo o to, ze v tom clanku jsou nektere vylozene prednosti Linuxu (a
filozofie volne siritelnych zdrojaku), predstavovany jako nocni mura, ktera
na nas ciha a pohlti vsechny. Nejdriv ty kacire, co si dovoli CDcko Linuxu
vzit vubec do ruky a pak ty, chudacky nevinne, kteri sice zustali verni
Windows, ale meli tu smulu, ze nekteri zabednenci pouzili ten odporny Linux
jako server v Internetu.

To, ze kazdy muze projit zdrojak a najit v nem pripadne chyby, neni vyhoda
pro hackery, ale naopak pro spravce systemu. Bud je to clovek, ktery si to
zkontroluje sam, nebo se muze spolehnout na to, ze tisice (i vic) lidi po
svete to udela a pokud nejakou chybu zjisti, tak ji zverejni. Takze staci
sledovat patricne konference, kde najde i navod na odstraneni.
Kdyz je spravce trouba, ktery nainstaluje system a pak travi svuj cas pouze
tim, ze se povaluje na plazi, popiji prijemne chlazene napoje a kypre devy
ho tahaji za palce, pak se nelze divit, ze mu server sestreli nejaky
zamindrakovany pubertak, ktery si nekde precetl o tom, ze kdyz si stahne
program X z adresy Y, tak se pomoci nej muze dostat k uctu roota na serveru
bezicimu pod systemem Z.

Ten clanek vyzniva tak, ze u systemu ke kterym zdrojaky nemate, nemuzete
chyby zjistit (nebo spis, ze je vubec nemaji...), protoze nemate jak a proto
jsou bezpecne.

Skutecnost je, ze kdyz najdu nejakou diru ve Windows, muzu ji vyuzivat leta,
pokud to nevyvalim na verejnost, nebo to neudela jiny "hacker", ktery na ni
taky prisel a vyuziva ji. Pak tlak uzivatelu (nebo spis obludna velikost, do
jake se zatim prusvih rozroste) donuti Microsoft neco s tim udelat.

Timhle jsem nemyslel, ze mame lidem neco tlacit do hlavy. To dela Microsoft
svymi reklamnimi kampanemi.
Kazdy musi mit moznost se svobodne rozhodnout. Musi to vsak byt na zaklade
obostrannych objektivnich informaci. Proto si myslim, ze by bylo vhodne na
ten clanek nejak reagovat. Ne slovy "...tytyty Jando, co sis to dovolil
sahnout nam na nas bozsky Linux...", to me ani nenapadlo (i kdyz uznavam, ze
muj, ve spechu psany mejl, tak asi vypadal), ale tim, ze odborne vysvetlim,
jak se veci maji.

S pozdravem Zdenek Bohm

P.S. Pro zmenu jsem se zase rozkecal, omlouvam se...