zacatecnicke dotazy

Michal Krause michal na krause.cz
Středa Květen 31 01:19:08 CEST 2000

On 31/05/2000, Michal Sviga wrote:

> Mam nekolik zacatecnickych dotazu.
> RH 6.1 CZ, Pentium Pro 150 MHz, 96 MB RAM.
>
> Ma vliv na rychlost pocet nainstalovanych baliku.

Pokud je to otazka, tak primo ne, ale viz dale

> Predpokladam, ze ty, ktere se spousteji pri bootu ano.

To uz je o necem jinem. Pochopitelne, stejne jako v jinych systemech,
mohou na beh pocitace mit vliv zbytecne spoustene programy. Nevim o
nejakem univerzalnim navodu, ktery by rozebiral co instalovat a co ne
(koneckoncu je to dost subjektivni), ale lze napriklad postupovat takto:

a) vypiste si bezici procesy pomoci povelu ps ax
   v poslednim sloupci je jmeno programu
b) zjistete, do ktereho balicku program patri - napriklad pomoci
   rpm -qf `which program`
c) vypiste si informaci o balicku (rpm -qi jmeno_balicku), pripadne se
   podivejte do dokumentace ve Vasi distribuci - tak zjistite, k cemu
   balicek slouzi a zda ho potrebujete
d) jestlize ho nepotrebujete, odstrante jej (rpm -e jmeno_balicku)

Druha moznost je jit na to z jineho konce a probrat se vsemi
nainstalovanymi balicky (rpm -qa). Vyhoda: usetrite take misto na disku
smazanim aplikaci, ktere se po startu nespousteji, nevyhoda: bude to asi
trvat dele

> Co ma na zrychleni behu (hlavne X) nejvetsi vliv. Co mam zkouset
> vyladit jako prvni?

Volna pamet a akcelerace graficke karty. Dale pak zvoleny window
manager, respektive desktop. Napriklad KDE jsou vzdycky vyrazne
narocnejsi, nez Window Maker, ktery je zase narocnejsi nez fvwm.

> Na stejne masine mam NT 4.0 a bezi daleko rychleji.

Co presne bezi rychleji? Na tohle se neda moc rict. Napriklad rychlost
prekreslovani oken ma na svedomi prevazne akcelerace graficke karty,
rychlost spousteni aplikaci vetsinou zavisi na volne pameti a treba
rychlosti disku, rychlost Netscape Navigatoru zavisi nejspis na
postaveni hvezd a mire znecisteni ovzdusi :)

> Jako prohlizec zkousim NN 4.5. Vse je OK, pouze pismenka jsou dost
> kostrbate. Mam nastavenu Helveticu a jakoby neni antialiasing. Lze to
> nejak zlepsit.

Velmi pravdepodobne je font Helvetica pouze aliasem na nektery z
bitmapovych fontu z Biznetu (tusim, ze je to Aplos). Typickym rysem
bitmapovych fontu je fakt, ze vypadaji dobre jenom v nekolika
odstupnovanych velikostech, pro nez jsou urceny a jakakoliv interpolace
mezistupnu dopada vetsinou katastrofalne. Takze jedina rada je
nainstalovat si nejake slusne vektorove fonty (Type1 nebo TTF). TTF dava
IMHO na obrazovce lepsi vysledky.

> Lze se nejak dostat na NTFS oddil a naopak z NT na Linux oddil?

Ano, podpora NTFS existuje, jestli je defaultne zahrnuta v jadre z
RH6.1, to nevim. Obecny postup bude spocivat v zavedeni patricneho
modulu do jadra (povel modprobe) a nasledneho namountovani oddilu:
mount -t ntfs /dev/???? mount_point
kde ???? znaci disk, kde je NTFS oddil (treba hdb1 pro prvni oddil
druheho disku na primarnim IDE radici) a mount_point je adresar, kam se
oddil pripoji. Tohle ale bude muset nekdo upresnit vzhledem k situaci na
RH 6.1 - nemam to vyzkousene.

> Pro pripojeni k Internetu jsem zkonfiguroval RH dialer pod X.
> Predpokladal jsem, ze to same poslape pomoci wvdial na konzoli, ale ten se
> nepripoji. Pouziva kazdy z techto programu jine nastaveni?

Nejspis ano.

> Cetl jsem, ze pri pripojeni k inetu je dobre nastavit MRU na cca 500.
> Kdyz to udelam, stejne se mi nastavi na 1500. Co s tim?

Na MRU a MTU se musi shodnout obe strany, takze to nejspis bez
spoluprace s providerem nezmenite. A v pripade dial-upu nelze IMHO
pocitat s tim, ze by se s Vami poskytovatel na toto tema vubec bavil.
Jinak nizsi MRU/MTU ma tu vyhodu, ze pri silnem vytizeni linky (napr.
stahovani pres HTTP ci FTP) se dostanou casteji k lizu i aplikace, ktere
prenaseji mensi objemy dat - typickym prikladem je treba telnet ci ssh.
Primym dusledkem je pak rychlejsi odezva v techto programech. Napriklad
pro bezne brouzdani po webu to IMHO neni treba snizovat.

> Predem dekuji za odpovedi na stupidni otazky.

Uz tu byly horsi...

S pozdravem

Kdyz instalujes novy motherboard, over si, jestli jadro detekuje spravne
dostupnou operacni pamet.                         Stare aztecke prislovi