GNOME nebo KDE ?

Lubos Lunak l.lunak na sh.cvut.cz
Čtvrtek Listopad 23 00:05:44 CET 2000

Michal Zelenka zzele na hydroprojekt.cz on 22 Nov 2000 09:08:12 +0100 wrote:

> Poradte prosim
>
> Zacal jsem programovat v GNOME, ale zda se mi, ze system programovani pro
> KDE je modernejsi. Rad bych se vydal spravnym smerem a ktery z techto
> systemu ma budoucnost. Nekolik let programuji v C++ (Visual Studio a
> Borland Bulder) pro MS Windows aplikace spise tecnicko-inzenyskeho smeru
> pripadne GIS typu. Linux me zacal zajimat jako alternativa.

 No, pokud ty aplikace maji byt komercni ( resp. ne Open Source, abych byl
presnejsi ), tak u KDE nebudou spadat pod QPL/GPL licencovane Qt, ale bude
se muset koupit komercni licence. Duvod hoden tusim $1500/vyvojarrok ,
pokud se tedy nemylim ( ono to nekde na www.trolltech.com pujde najit
presne ). Kazdopadne, tehle 1500 duvodu je _IMHO_ jediny rozumny duvod proc
by se nekdo snazil programovat pro GNOME.
 GNOME ma core libs v C, kde se navic snazi rucne suplovat veci, ktere umi
C++ samo. Debatu C vs C++ si muzete prostudovat v ostatnich
prispevcich, me veci jako automaticke volani konstruktoru a destruktoru a
vyhnuti se psani veci typu "gtk_radio_menu_item_set_group" uplne jako
duvody staci. Kdyz nekdy musim nutne pouzit plain C na neco vetsiho,
obvykle u toho osklive nadavam.
 To, ze pro gnomelibs existuji miliony bindings, je sice hezke, jenze kazde
bindings obvykle alespon lehce zaostavaji za tou originalni knihovnou, je
to knihovna navic, a pro KDE existuji bindings minimalne pro perl a python,
a jde nejspis udelat tolik bindings jako pro GNOME, kdyz je tedy vubec
nekdo bude chtit ( kdysi kdosi vytvoril C bindigs pro Qt, coz tenhle fakt
dokazuje; jinak ty C bindings stejne nikdo nepouzival - proc taky ).
 Me take osobne u GNOME vadi ta jejich snaha udelat nejlepsi desktop na
svete, na rozdil od KDE, kde se snazi udelat jen dobry desktop ( veci jako
nahrazeni CORBA->KParts, protoze zkratka s tou vychvalovanou skvelou CORBA
to za danych okolnosti zkratka neslo tak jak by melo ). Kazdy, kdo nekdy
udelal tu chybu a snazil se udelat nejlepsi vec na svete, vi, jaky je tohle
velky rozdil.

 Kazdopadne, jestli tedy ted 1500 duvodu zminovanych nahore nehraje pri
rozhodovani takovou roli, ze by bylo rozhodnuto, pak bude asi nejlepsi si
zkusit pouzivat obe prostredi a zkusit si naprogramovat neco maleho pro obe
GUI.