JAKE POHNUTKY? RE: KDE 2.0 preklad - SURNE!

Tomas Kouba kouba na hw.cz
Čtvrtek Září 14 16:22:07 CEST 2000

> : 1. jake pohnutky vedou lidi, aby pomahali resit podobne veci
> : ve svem volnem case?

Kdo rika, ze to delam jen ve svem volnem case? Ve firme bezi firewall a mail server a nekdo se o ne starat musi.

> - Bavi ma to.
Taky

> - Free software pouzivam a nic som zan nezaplatil. Zda sa
>   mi preto spravne, aby som niekde pomohol aj ja.
>
> - Nieco mi v systeme chyba, tak to dorobim, resp. s tym
>   niekomu pomozem.
Free software me nestoji penize ale cas, musim ho najit, nainstalovat, ne vzdy je uplne dodelany, resp. ne vzdy je to presne to co
chci ja. Kdyz ten cas uz venoval nekdo jiny na jine veci, tak mu to vratim. V "komercnim" svete (ve svete placenych aplikaci) si
kazdy sve poznatky nechava pro sebe. Tak musi kazdy venovat cas na stejne veci. Ve svem dusledku to muze byt daleko drazsi. Stale je
vsak riziko vypocitavych, kteri jen informace sbiraji.

U placeneho softu musim na dodelani jedne jednoduche funkce cekat. Napsat si to sam cele je taky nesmysl. Takze misto treba doplneni
5 radek kodu musim veci obchazet nebo se obejit bez nich. Uvedu priklad mam barevny obrazek, chci ho udelat cernobily. Muj sw to
umi, ale nemuzu si nastavit rozhodovaci hranici jasu. Pokud si to budu chtit napsat sam, musim se zabyvat prevodem souboru do pameti
a jeho ulozeni na disk v nejakem formatu. Pokud mam zdrojaky kreslitka, je to prace na chvili.

> : 2. proc to delaji zdarma?

Misto hromady penez za treba Win NT server (hardware, software), MS Exchange a nejaky firewall mame 486 a pentuium (nic horsiho
nebylo) s disky okolo 400MB. Takze je to za ten rozdil.

> - Mozem si to dovolit - mam dostatocne dobry job, aby som
>   nemusel v tom volnom case zhanat druhe zamestnanie
>   a zarabat :-) Jediny problem je, ze ten dobry job znamena,
>   ze volneho casu je certovsky malo (tym sa aj ospravedlnujem
>   Darkiemu, ze konkretne s KDE mu momentalne nepomozem).
Kazdy ma nejakeho konicka. Nekdo rad rybari :-)

> - Nebudem pochopitelne zadarmo pomahat niekomu, koho vysledkom
>   nie je free software - pokial za vec pyta peniaze, nech
>   si zaplati jej vstupy.
Souhlas, jak jsem psal vyse. Do free softu investuji svuj cas a ocekavam totez i od druhych.

> : 3. co je jejich hlavni motivaci?
>
> Ideologicke motivy a la GNU - Richard M. Stallman je pre
> mna proste komunista, jeho nazory mu neberiem, ale podla mna
> musi zit v nejakom inom svete. A urcite existuje mnoho dalsich.

Taky proto je spousta dalsich licenci na free software

> : Ptám se  také proto, že vypracovávám studii o linuxovém trhu a odpovězení
> : těchto otázek považuji za docela klíčové :) Souvisí to také s GPL a se
> : změnou způsobů, jak chránit autorská práva v digitálním světě - video
> : pořady, programy, internet, rádia, televize apod.

Doufam, ze bude k precteni. A co se tyce treba hudby, tak jsem slysel i myslenku, ze hudebnici budou zit z koncertu a treba CD budou
za cenu vyrobni (plus samozrejme neco pro obchodnika), jen proto aby slouzily jako jakasi reklama (aby lidi na ten koncert prisli a
zaplatili si neopakovatelny zazitek)

Mame stesti, ze nektere veci ac treba patentovany nejsou za poplatek. I kdyz treba predstava, ze bych byl vlastnikem patentu na
lodni sroub a z kazdeho vyrobeneho kusu bych mel korunu nezni memu hamounskemu uchu spatne :-)

Spocital vubec nekdo kolik stoji vyvoj operacniho systemu, kolik jeho prodejni sit, kolik podpora (kterou nevyuziji, nebot je treba
i blbejsi nez ja) a kolik bombasticke reklamni kampane?

Tomas