Matika v linuxu?

Radovan Garabik garabik-news na spam.melkor.dnp.fmph.uniba.sk
Pátek Duben 6 10:23:38 CEST 2001

Alexandr Malusek <malusek na hroch.ujf.cas.cz> wrote:
 : cech na atrey.karlin.mff.cuni.cz (Petr Cech) writes:

 :> jedine FORTRAN

 : :-) Zajimavy aprilovy zert.

 :> bud C nebo fortran. Vsechen soft pro numeriku je ve fortranu a pripadne
 :> nejake novejsi i v C. Ostatni jazyky se moc nepouzivaji

 : Knihovny v C nebo Fortranu jsou sice prima, ale pokud se nekdo
 : analyzou dat zivi, tak brzy zjisti, ze cykly

 : editace -> kompilace -> ladeni -> editace -> kompilace -> ...

 : jsou prilis zdlouhave. Proto se pouzivaji interpretry, kde knihovni
 : funkce je mozne volat z maker. Po interaktivnim otestovani se makro
 : prida do vlastni knihovny. Vyhodou ROOTu je, ze makra se pisi v C++,

"vyhodou"

root je dobry pre ludi co poznaju c++, ale inac ho neodporucam...

 : takze neni problem je zkompilovat a zaradit do vlastni knihovny,
 : kterou je mozne do prostredi ROOTu dynamicky prilinkovat.

 : Pro vykresleni spektra vcetne fitovaci funkce jsou tam nastroje.  V
 : interpretru staci zadat "spectrum->Draw()", kde tridu pro spectrum si

stary dobry PAW!
root nie je stavany na interaktivnu pracu, skor na pisanie scriptov.
na interaktivnu analyzu je vhodny napr. gnuplot alebo pre fyzikov PAW
(napriek mnohym nedostatkom ktore PAW ma a ktore sa ROOT snazil
odstranit)

 : predtim patricne nadefinujete. Pokud pouzijete pouze numericke
 : knihovny, budete si muset vse (vcetne grafiky) programovat sam.

 : Soucasti ROOTu jsou dema. Pokud si je spustite, tak pochopite, ze
 : soucasne prostredky pro vyhodnocovani dat jsou uplne nekde jinde
 : nez pred 20 lety, kdy se pouzival Fortran.

fortran sa pouziva stale, a ja by som sa nedal presvedcit aby som
pouzival ROOT namiesto PAW...

v analyze numerickych dat nie je objektovost jazyka vyhodou,
skor sa stava pritazou, pretoze typicky postup je:
1) nacitat data
2) prepocitat data (v cykle)
3) zanalyzovat data (napriklad fitovat)
4) vypisat vysledok
5) graficke zobrazenie vysledku je casto vhodne
   riesit mimo programu externymi nastrojmi

na to uplne krasne staci fortran, obzvlast ked bod 3) je
casto dostupny v uz existujucich a velmi dobre popisanych
knizniciach
(pravda, fortran ma svoje vlastne nedostatky, napriklad  moznost
urobit chybu ktoru clovek nezbada a chyta ju par dni nie je
sice az taka vysoka ako v C, ale predsa prilis vysoka)

| Radovan Garabik  http://melkor.dnp.fmph.uniba.sk/~garabik |
| __..--^^^--..__         garabik @ fmph . uniba . sk       |