Matika v linuxu?

Alexandr Malusek malusek na hroch.ujf.cas.cz
Pátek Duben 6 13:24:38 CEST 2001

Radovan Garabik <garabik-news na spam.melkor.dnp.fmph.uniba.sk> writes:

> Vyhodou ROOTu je, ze makra se pisi v C++,
>
> "vyhodou"
>
> root je dobry pre ludi co poznaju c++, ale inac ho neodporucam...

Onu vyhodu je nutne chapat takto: Napisi makro a otestuji ho na malem
mnozstvi dat. Napr.

.x test.C(100) // spusti makro test.C, jako parametr mu preda 100

Pro vetsi mnozstvi dat pak spustim jen

.X test.C++(1000000)

Automaticky se provede kompilace makra, jeho dynamicke prilinkovani a
spusteni. Pri praci s vetsim mnozstvim dat (pracuji s voxelizovanymi
3D objekty, simuluji metodou Monte Carlo, ... je kompilace nutnosti.)

U beznych interpretru je potreba makro upravit do kompilovatelne
podoby (t.j. obvykle prepsat do standardniho C, Fortranu), zkompilovat
a prilinkovat.

> fortran sa pouziva stale, a ja by som sa nedal presvedcit aby som
> pouzival ROOT namiesto PAW...

Jasne, jste zvykly programovat ve Fortranu. Ale tuhle konferenci ctou
i studenti, pro ktere neni problem zvladnout C++ a objektove
programovani. Pokud tu schopnost maji (praxe ukazuje, ze ne kazdy je
toho schopen), pak doporucovat jim Fortran je skoro zvracenost. Pokud
tu schopnost nemaji, pak at klidne Fortran pouzivaji - obvykle je to
pro ne stejne jen zmet symbolu, od kterych zadnou eleganci neocekavaji
a i kdyby tam byla, tak ji neuvidi.

Jinak PAW i PAW++ znam dobre (nekolik let jsem je pouzival), ale ROOT
je proste "tezsi vaha". (Automaticke generovani HTML dokumentace ze
zdrojovych kodu (maker), moznost definovat vlastni datove typy,
visualizace 3D dat pres OpenGL nebo X3D, ... - neco takoveho v PAW
neni.)

> (pravda, fortran ma svoje vlastne nedostatky, napriklad  moznost
> urobit chybu ktoru clovek nezbada a chyta ju par dni nie je
> sice az taka vysoka ako v C, ale predsa prilis vysoka)

Psat ciste podle normy Fortanu77 je masochismus, proto lide pouzivaji
neprenositelna rozsireni. Rada kompilatoru F90/95 generuje pri vyssim
stupni optimalize chybny kod. Jejich user base je mala, takze je
problem ty chyby vychytat. Pouziti F90/95 se tedy take muze zvrhnout v
masochismus. Nehovorim o kompilaci, ale o tom, ze ty programy proste
pocitaji chybne vysledky. Zkratka: programovani ve Fortranu neni nuda
;-).

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR