existuje program na ucetnictvi?

ivop na regionet.cz ivop na regionet.cz
Středa Duben 11 16:22:09 CEST 2001

Martin Lebeda wrote:

> Opravdu zalezi na tom, cemu rikate klient, predpokladam nejaky terminal, nebo
> prohlizec. Ten musi mit v sobe zabudovanou platformove zavislou podporu pro
> prijem takoveho soubor.
>
> Pr.: V soucasne dobe pouzivam terminalovy emulator ArcTel a sql*reports na
> strane serveru (nema to nic spolecneho s linuxem, je to priklad z praxe).
> Reports posilaji na terminal znaky a ArcTel je zobrazuje. Po pokynu uzivatele k
> tisku, poslou specielni sekvenci, ktera je pro ArcTel pokynem smerovat
> nasledujici data na tiskarnu - beznou lokalni, na pocitaci, kde bezi ArcTel,
> [...]

To ma nejen ArcTel, ale i klasicke terminaly a na to prepinani se pouzivaji
stare dobre Escape sekvence (z hlavy neco jako Esc [ 5 i ).

Dalsi moznost je TeX->PDF, ten si na lokalniho klienta stahnout a pres
Acrobat Reader zobrazit/vytisknout. Zda by to slo i na ciste textovem
klientovi ... ? Domnivam se, ze ciste textova varianta typu
Linux + links by se k tomu presvedcit dala.
DOSova varianta typu ArcTel by byla asi horsi, tam by mozna server opravdu
musel generovat vystup primo pro danou tiskarnu. Ale pozitivne to jde,
pouzivali jsme to presne v teto podobe, pricemz server byl nejdriv
SGI a pozdeji Linux, klienti postupne DOS, Win3(?), Win95.
Aplikace byla bezmysova a menuidni. Vse chodilo k naproste spokojenosti
obsluhy. (Ted uz maji aplikaci novou, lepsi, a klikaji a klikaji ... :)

Pokud se zde vytvori skupinka, ktera neco opravdu zacne vyvijet,
tak se rad pridam (abych si to nemusel bastlit sam na kolene).

Jeste by stalo za to lepe specifikovat, pro koho by takove
ucetnictvi bylo a zda lze (= ma smysl) delat neco, co vyhovi
vsem. Urcite mam jine potreby ja sam ( < 400 polozek rocne )
a jine ucetni firma. Ja treba preferuji (a pouzivam)
command line, takze treba prevodni prikaz pro banku
na zaplaceni telefonu tisknu takto:

    ./prikaz tel 345.60 16.4.2001 2001-03 0987654321

a z tiskarny mi vyjede (po potvrzeni) prislusny papir.
Tisk delam pres TeX (vyroba toho formulare byl pro me
docela porod, protoze TeX pouzivam jen obcas).

Domnivam se, ze pripadne ucetnictvi by melo byt modularni
v tomto smyslu:

1. vhodna databaze a k ni komunikacni obalka, aby bylo mozne
   snadno pouzit databazi jinou; realne kandidaty vidim
   Interbase, PostgreSQL, Oracle

2. tiskovy system, ktery by nebyl na aplikaci
   prilis zavisly, tj. aplikace (=ucetnictvi) by
   do nej prispivala zhruba takto:
     - pridavam job typu prevodni prikaz
     - nejaka pruvodka (kdo to chtel, ... aby slo najit,
       kde se to ma vlastne vytisknout)
     - tady jsou data
     - hotovo, lze tisknout
   pricemz tim meziskladem muze byt treba zase ta databaze
   a ten system muze byt implementovat zcela nezavisle
   na ucetnictvi az na to, ze musi umet vsechny potrebne
   typy jobu;
   v reale pak nemusi ani bezet na stejne masine, bude-li
   to v databazi
   idealni by bylo, aby by (mimo jine) v TeXu, protoze
   zatim jsem nenasel nic jineho, co by mi v Linuxu
   tisklo zcela bez problemu hezky česky (slovensky)

3. vlastni ucetni system (jeho pripadna modularita
   by uz byla problematika ucetni)

4. ruzne interfacy k tomu systemu, podle moznosti (programatoru)
   a potreb (uzivatelu): html, text+terminal, Java, ...

ivo
--
E-mail: Ivo.Panacek na regionet.cz
WWW:    http://ivop.regionet.cz