Announce RH 7.1

Středa Duben 18 18:11:23 CEST 2001

On Wed, 18 Apr 2001, Jan Vitek wrote:

> Nemyslim si, ze instalacni program redhatu je ukazkove user-friendly,
> vubec se mi na nem nelibilo, ze mi na disk cpal veci, o ktere jsem
> vubec nemel zajem (a ani se nezeptal).

V distribuci je 100+ zakladnich baliku. Ty se instaluji vzdy a neda se s
tim nic udelat. Je to minimalni torzo, ktere vyhovi 95% uzivatelu.

Zbytek si muzete vybrat. Instalator za va shlida zavislosti - tj. pokud si
chcete nainstalovat aplikaci pro Xy, tak v ramci automaticky vytvorenych
zavislosti se vyberou vsechny dalsi balicky tak, aby vybrany balicek
fungoval (jde zejmena o dynamicke knihovny).

> Navic system dependenci je takovy podivny, kdyz vezmu extremni priklad
> rpm baliku zavisleho na jedine knihovne z X, znamena to, ze kvuli tomu
> musim instalovat cela X a ne jen tu knihovnu. ve Slacku jsou sice
> nektere veci pritomny ve vice balicich, ale nemuze se mi stat, ze nove
> nainstalovany balik je nepouzitelny bez instalace dalsich (kvuli
> dependencim).

Asi jste nikdy distribuci nebo balicek nesestavoval. Dupilicity jsou
cestou do pekla (aka DLL instalovane kazdou blbou aplikaci ve Windows a z
toho plynouci nasledne nekonzistence a pady jinych programu).

Dalsi typ zavislosti kontroluje, aby byl system funkcni. Napriklad pokud
aplikace A potrebuje pro svou cinnost aplikaci B ve verzi alespon X.Y (tj.
aplikace A pouziva nejakou novou vlastnost aplikace B), pak to tvurce
balicku do nej poznamena a tim ze zbavi otazek typu: nainstaloval jsem si
posledni verzi Quaka - jakto, ze chodi tak pomalu a v rozliseni 320x200?
(odpoved je - pouzijte XFree 4.0.3 vcetne DRI, ale da se resit poznamkou v
hlavicce balicku a user nemusi otravovat).

Mozna Vam nekdy prijdou ty zavislosti "moc" provazane, ale je to obvykle
nutnost (zabezpeceni funkcnosti). Prave proto napr. RH distribuce vychazi
kazdy pulrok - autori daji do systemu vse, co k sobe patri (tj. zabezpeci
konzistentnost systemu) a vy se o nesplnene zavislosti nemusite starat
(napr. ze nove jadro potrebuje aktualizaci nfs utilit a mountu).

Zavislosti ocenite treba pri upgrade pomoci automatickeho nastroje
(up2date). Vse si precte a stahne pro Vas vsechno, co potrebujete (na
jeden zatah). Bez zavislosti je jakykoliv update rizikovy (dobre si
pamatuju na casy se Slackware nekdy pred 5 rokama).

To, co se Vam nelibi je vlastnost, ktera je naprosto transparentni (tj.
presne vite co a proc je potreba) a navic - pokud si myslite, ze jste
chytrejsi, muzete vzdycky zadat --nodeps nebo --force (a pak nest
nasledky).

--
                        Milan Kerslager