3D kreslitko - SHRNUTI

Petr Skoda skoda na sunstel.asu.cas.cz
Čtvrtek Srpen 2 17:54:01 CEST 2001

Dekuji za typy na Linuxove CADy. Pro zajemce provedu lehke shrnuti
co jsem narychlo zjistil:

QCAD - je jen pro 2D kresleni (misto pera na pauzak, neumi ani nechce umet
3D) - nezkousel jsem proto dale - ale 2D umi opravdu dobre a nema zadna
omezeni pro nekomercni pouziti

Varicad - je vymakanay program pro kresleni hlavne strojirenskych
zalezitosti - ma treba knihovnu sroubku, matic a pod.
Pro pokusy lze stahnout v rpm - instaluje se na prvni pokus (RH6.2 a RH7),
Pro neregistrovane ma zasadni omezeni - nebude vysledek ukladat. Po
registraci dostanete klic ktery to umozni spoustet po omezenou dobu
(asi 2 tydny ).

Unicorn3D - pouze pro Windows
hezke kreslitko - ukazaje naraz narys,bokorys,pudorys a axonometricky
pohled (4 kvadranty obrazovky) mysi pohybujete bodem naraz ve vsech oknech
a muzete prokladat roviny, koule, valce apod.  Ma v sobe primo renderer
stinujici s moznosti definice svetel. Nekoupeny program je plne funkcni -
jenom pocet ulozeni vysledku je omezen na 25.

Cycas - pro vsechny verze Linuxu a a NetBSD (glibc 2.1 i 2.2 - v Nemcine i
Anglictine - jsou i rpm)
Perfektni program zamereny na stavebni a architektonicke potreby - navrhy
intereriery i cele urbanisticke celky. Umi nahledy jako dratene modely i s
ostranenim skrytych car, dela i perspektivu s moznosti defice vlastnich
kamer . Lahudkou je export do POVray raytraceru (renderuje paralelne v
nekolika oknech pro ruzne kamery), zatimco muzete dal konstruovat. Daji se
i definovat materialy sten, sklo oken apod. K obrazku muzete pridat i
oblohu i s mraky.
Nekomercni verze ma podstatne omezeni - limitace je na jednu vrstvu
(layer) a neumi importy (komercni umi DXF) - ma omezene i tisky na EPS do
velikosti A4 - komercni na A3 i napr HPGL pro velke plotery.

Tento program nejlepe vyhovuje mym predstavam pro dany ucel.

Dekuji vsem za tipy. Jinak se zda, ze free CAD zatim pro Linux neni (jsou
ale plany na nekolik verzi GNU CADu a Gnome CADu apod - ale v pre-alfa
stavu.

*  Petr Skoda                         Tel   : (0204) 649201, l. 361     *
*  Stelarni oddeleni                          (0204) 620361, 620136     *
*  Astronomicky ustav AVCR            Fax   : (0204) 620250             *
*  251 65 Ondrejov                    e-mail: skoda na sunstel.asu.cas.cz  *
*  Ceska republika                            pskoda na mbox.cesnet.cz     *