Re: Partition u více, než 4 oddílů s Windows

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Čtvrtek Srpen 16 12:09:33 CEST 2001

> Do primary jsem musel nasekat:
>
> a) bootmanager, tedy pro mě i oddíl /boot pro LILO

To uz prece neni potreba (s dostatecne novou verzi lil-a.

> b) alespoň jeden FAT oddíl pro Windows 95 pro strart Windows
> Pokud není FAT oddíl na primary, tak Windows nenastartuje.

To ano.

> Dále jsem chtěl vytvořit ještě 1-2 FAT oddíly, které by nesly data přístupná
> jak z Windows, tak i z Linuxu.

Neni problem - samto mam taky tak.

> Problémy:
>
> a) Pokud je v logical oblasti Linuxový oddíl před FAT oddílem, Windows 95
> FAT oddíl nenašly.

Takhle to chodi taky (pokud me pamet neklame). Ale ted uz instaluju
obvykle linux az po Woknech a byva za nimi.

> b) Pokud je v logické oblasti Linuxový oddíl za FAT oddílem, potom instalace
> Windows 95 poničila tyto oddíly natolik, že je nenašel ani linuxový cfdisk,
> po shlédnutí diskeditorem byly prostě informace v příslušných master
> tabulkách o oddílech /dev/hda9 a /dev/hda10 odmazány

Jaka "instalace Windows 95" - s rozdelenim disku nebo bez nej ? IMHO
se rozdeleni disku nijak nezmeni, pokud to Woknum nepovolim. Aspon
takovou mam zkusenost.

> Původně jsem chtěl dát oddíly v pořadí:
>
> /boot

Ted uz zbytecne

> /

Zbytecne - muze byt na logickem disku

> C: pro systém Windows

Pozor - zacatek musi lezet pod hranici 8 GB, jinak budou problemy s
bootovanim !

> ostatní linuxové oddíly
> D: a E: pro sdílení dat mezi Linuxem a Windows

Tady bych to prehodil a dal bych vsechny linuxove oddily (vc. /) za
za FATky.

> swap

No problem.

> V takovém pořadí Windows 95 vytrvalo odmítalo uznat existenci disků D: a E:,
> tudíž neplnily svůj účel

Jak se to projevovalo ? Hlasilo to, ze nejsou zformatovane a neslo z
nich cist nebo se vubec neobsadily pismena disku D: a E: ?

> Další postřehy:
>
> a) Windowsovský fdisk neuměl odmazat Linuxové disky v logical oblasti

To feature, nikoliv bug :)

> Poznámka:
>
> Nevím, jaký vliv má hranice 8 GB, ale Windows předtím přistupoval k celému
> disku (tuším, že měl 13 GB) v režimu LBA bez problémů.

To je max. velikost, adresovatelna pomoci LBA a zakladnich sluzeb
BIOSu : 1024 (cyl) x 255 (hea) x 63 (sec) x 512 (B/sec) = 8422686720
B = 8225280 kiB = 8032.5 MiB = 7.84423828125 GiB.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s