Žurnálovací fs a linuxovédistribuce (Re: ANNOUNCE: Mandrake 8.1 beta 1 "Raklet")

Jaroslav Lukesh lukesh na k-net.cz
Pondělí Srpen 20 10:27:33 CEST 2001

| Odesílatel: Pavel Janík <Pavel na Janik.cz>
| verzi Red Hat Linuxu 7.2, která používá jako standardní souborový systém
| ext3. Mandrake (možná, to nevím jistě) bude používat ReiserFS. Společnost
| SuSE zvažuje také jeho využití jako primárního souborového systému.
Nicméně
| já z toho všeho mám takový špatný pocit. Souborový systém ReiserFS je
| vyzkoušen o mnoho více než ext3, nicméně já osobně stále ještě nejsem
| přesvědčen o tom, že by se dal nasadit kamkoliv (mám na to takovou
vlastní

O tom stejném není přesvědčena ani firma va-linux, takže sice ext3 v
distribučním jádře obsaženo je, ale nedoporučují ho, že se pod velkou
zátěží občas hroutí.

| hromadného nasazení). ext3 je stále ještě v mohutném vývoji, jeho
nasazení
| jako primárního souborového systému je podle mého osobního názoru čistý
| risk, který poškodí jak Red Hat (resp. kteroukoli jinou distribuci, která
| udělá nyní stejné rozhodnutí ohledně primárního souborového systému -
| např. SuSE s ReiserFS), tak jeho uživatele. O JFS a XFS se zatím nemá
smysl

Totéž tu bylo asi před rokem a půl s ReiserFS, kdy ho sice nasazovala
spousta lidí, ale občas se někomu zhroutil (a to pro mne znamená, že si ho
prostě na stroje nedám). Dneska je situace už jiná, ReiserFS vypadá
stabilně i pro kritické aplikace, takže si myslím, že s ext3 je třeba ještě
chvilku počkat.

Jeho uvedení do standardní oficiální RH distribuce si lze jen vysvětlit
tak, že očekává jeho rozšíření aby mohl být dále vyvíjen (neboť čím je voce
nasazen, tím více mají bugreportů, žeano).

XFS se občas taky ještě někomu pod zátěží zhroutí (1.0.1), ale fakt je
vidět, že na tom dost dělají, taky je to silná společnost.

Takže dneska bych si dal reiser, no a za půl roku XFS nebo když bude nutný
převod partišny z ext2 do žurnálu, tak (za toho půl roku) i ten ext3.

| Komentáře o tom, že Vám doma to běží apod. si prosím schovejte,
nepochopili
| jste, o čem tento dopis je.

Moje slova. Jde o to, že vám když to běží, ještě pořád je tu dost lidí,
kterým se to hroutí. A to je pro rozhodování nasadit/nenasadit podstatné.

| Můj názor je, že z dlouhodobého hlediska Linux přejde z ext2 na ext3, a
| nejdříve na začátku příštího roku. Předtím se bude v distribuci Red Hat
| Linux testovat spíše ne jako primární souborový systém (protože v další
| betě už bude pravděpodobně standardním opět ext2), ale jako jedna z
variant
| (stejně jako tomu bylo u ReiserFS a SuSE), a pro Linux jako takový to
bude
| nejlepší.

Aha. Což jsem vlastně jiank řekl co už bylo řečeno.

Zdraví

                   Jaroslav Lukesh, K-net
http://www.k-net.cz            computer hardware and software
Multimedia, Networking, Communications, Windows terminals, NC
Winmodems, Winprinters, Winscanners, etc. are not supportable
under linux[...] In the United States it is illegal to sell a
linux distribution that supports these devices.
			 Linux + Windows HOWTO v0.1.0 1999-11-04