Žurnálovací fs a linuxové distribuce (Re: ANNOUNCE: Mandrake 8.1 beta 1 "Raklet")

Úterý Srpen 21 12:30:02 CEST 2001

On Sat, 18 Aug 2001, Pavel Janík wrote:

> já z toho všeho mám takový špatný pocit. Souborový systém ReiserFS je
> vyzkoušen o mnoho více než ext3, nicméně já osobně stále ještě nejsem
> přesvědčen o tom, že by se dal nasadit kamkoliv (mám na to takovou vlastní
> metriku - dost si vážím své práce, a proto až budu ochoten vyměnit ext2 za
> něco jiného na svém vlastním počítači, bude to podle mého názoru schopné
> hromadného nasazení). ext3 je stále ještě v mohutném vývoji, jeho nasazení

Rekl bych, ze vyzkouseny jsou zhruba stejne. Vyvoj je zhruba stejne stary,
za kazdym stoji Linuxova firma. Handicap, ktery ma ext3 vuci ReiserFS (tj.
zejmena ze je od zacatku roku ve std. jadre) je podle mne vyvazen tim, ze
ext3 pouziva kod ext2, ktery je stabilni. Pridano bylo 'jen' zurnalovani
(tj. testovani a ladeni bude jednodussi).

> jako primárního souborového systému je podle mého osobního názoru
> čistý risk, který poškodí jak Red Hat (resp. kteroukoli jinou
> distribuci, která udělá nyní stejné rozhodnutí ohledně primárního
> souborového systému - např. SuSE s ReiserFS), tak jeho uživatele. O
> JFS a XFS se zatím nemá smysl v tomto kontextu bavit.

Velmi me prekvapuje Tvuj zajem o povest RH. SuSE dala klidne pred vic nez
rokem ReiserFS do sve distribuce, vzala na sebe riziko a celkem to vyslo.
RH ted na sebe take bere riziko a nejaednou by to mel byt problem?

Problem - pokud kdy nejaky zavazny byl - byl jen a jen v tom, ze SuSE
vydavala ReiserFS za stabilni v dobe, kdy s ReiserFS byly zname, popsane a
reprodukovatelne problemy. To u ext3 neplati (pro jistotu pripomenu -
dokonce Tvuj sef p. Jelinek zde v konferenci tvrdil, ze ReiserFS je
experimentalni, ze to SuSE neskryva a ja jsem mu obratem poslal URL na
vase stranky, kde byl ReiserFS uveden jako normalni FS).

Dale mas ve svem dopise logicky rozpor. Oznacujes ext3 za problematicky na
rozdil od ReiserFS a v zaveru pises o obou jako o nevhodnych systemech pro
top-nasazeni. Jineho nazoru je asi treba Oracle, ktery se o ext3 zajima a
ktery ho dokonce i testuje (bodejd by ne, kdyz RH Oracle dodava pro sve
distribuce) a asi i vsichni testeri a vyvojari ext3 a RH.

> Pro mne samotného tedy z toho všeho vyplývá jediná informace - i když je
> k dispozici velká řada projektů, které pro Linux nabízejí žurnálovací
> souborový systém, žádný ještě není ve stavu, kdy by se dal reálně nasadit.
> Komentáře o tom, že Vám doma to běží apod. si prosím schovejte, nepochopili
> jste, o čem tento dopis je.

Ten dopis se da jednoznacne shrnout do zkratky PR pro SuSE. Chapu to. Neni
to zde (od Tebe) nic noveho. Ale proc se musis maskovat za nekonzistentni
prohlaseni, prekroucene vety a predstirany strach o povest Linuxu mne
jasne uz vubec neni.

> Můj názor je, že z dlouhodobého hlediska Linux přejde z ext2 na ext3,
> a to nejdříve na začátku příštího roku. Předtím se bude v distribuci
> Red Hat Linux testovat spíše ne jako primární souborový systém
> (protože v další betě už bude pravděpodobně standardním opět ext2),
> ale jako jedna z variant (stejně jako tomu bylo u ReiserFS a SuSE), a
> pro Linux jako takový to bude nejlepší.

Jestli to ted chapu uplne dobre, chces zachranit situaci pro ReiserFS,
protoze (podle Tebe) ma ext3 znatelne vyhody pred ReiserFS - a to snadnou
migraci (dopredu i dozadu), takze ext3 ma potencial na sebe strhnout
vsechny soucasne ext2 FS (na rozdil od ReiserFS). To je pravda a myslim
si, ze SuSE tohle vsechno vedela, kdyz vstoupila do projektu ReiserFS a
nepodporila vyvoj ext3. Z tohoto pohledu tedy neni potreba diskutovat ani
se obavat, protoze oboje splni svuj ucel (SuSE mela jako prvni zurnalovaci
system, RH bude mit naslednika ext2, ale za pul roku budete mit ext3 v
distribuci i Vy - bude totiz s nejvetsi pravdepodobnosti uz cely v
Linusove jadrech - navic krome hrdosti Vam nikdo nebrani pouzit hned
vsechny patche, ktere RH ma v jadre i ext3 nastrojich).

Pavle, jestli chces opravdu napsat neco konstruktivniho, napis o tom, kdy
se ext3 chova spatne, jake ma problemy a hlavne netvrd, ze ext3 prochazi
mohutnym vyvojem, kdyz jen pri letmem pohledu do Changelogu ext3 je videt
presny opak (URL jsem sem uz posilal, jsou tam hlavne fixy, ale fixy na
ReiserFS ci ext2 najdeme i v normalnich jadrech). Mohutny vyvoj by (IMHO)
znamenal, ze se to teprve implemetuje, coz uz dost dlouho neni pravda.

http://www.uow.edu.au/~andrewm/linux/ext3/

--
                        Milan Kerslager