Žurnálovací fs a linuxové distribuce (Re: ANNOUNCE: Mandrake 8.1 beta 1 "Raklet")

Jan Kasprzak kas na informatics.muni.cz
Pondělí Srpen 20 16:22:18 CEST 2001

Pavel Janík wrote:
: No a když už jsme u toho - mám takový dotaz do fóra. Nechci žádnou flame
                                        ^^^^^
: war, pouze technické odpovědi, prosím. Minulý týden jsem si zkusil beta
: verzi Red Hat Linuxu 7.2, která používá jako standardní souborový systém
: ext3. Mandrake (možná, to nevím jistě) bude používat ReiserFS. Společnost
: SuSE zvažuje také jeho využití jako primárního souborového systému. Nicméně
: já z toho všeho mám takový špatný pocit. Souborový systém ReiserFS je
: vyzkoušen o mnoho více než ext3, nicméně já osobně stále ještě nejsem
: přesvědčen o tom, že by se dal nasadit kamkoliv (mám na to takovou vlastní
: metriku - dost si vážím své práce, a proto až budu ochoten vyměnit ext2 za
: něco jiného na svém vlastním počítači, bude to podle mého názoru schopné
: hromadného nasazení). ext3 je stále ještě v mohutném vývoji, jeho nasazení
: jako primárního souborového systému je podle mého osobního názoru čistý
: risk, který poškodí jak Red Hat (resp. kteroukoli jinou distribuci, která
: udělá nyní stejné rozhodnutí ohledně primárního souborového systému -
: např. SuSE s ReiserFS), tak jeho uživatele. O JFS a XFS se zatím nemá smysl
: v tomto kontextu bavit.
:
: Pro mne samotného tedy z toho všeho vyplývá jediná informace - i když je
: k dispozici velká řada projektů, které pro Linux nabízejí žurnálovací
: souborový systém, žádný ještě není ve stavu, kdy by se dal reálně nasadit.
: Komentáře o tom, že Vám doma to běží apod. si prosím schovejte, nepochopili
: jste, o čem tento dopis je.
:
: Můj názor je, že z dlouhodobého hlediska Linux přejde z ext2 na ext3, a to
: nejdříve na začátku příštího roku. Předtím se bude v distribuci Red Hat
: Linux testovat spíše ne jako primární souborový systém (protože v další
: betě už bude pravděpodobně standardním opět ext2), ale jako jedna z variant
: (stejně jako tomu bylo u ReiserFS a SuSE), a pro Linux jako takový to bude
: nejlepší.

	Ehm. Četl jsem citovaný zbytek dopisu několikrát a na dotaz
slibovaný na prvním řádku jsem nenarazil :-)

	Co se týče stability FS, moje metrika je trochu jiná:
Na vlastních pracovních stanicích mám reiserfs (kvůli tailům a žurnálování.
Své práce si vážím ještě víc - zálohuji. Na notebooku mám nicméně stále
ext2, a to z toho důvodu, že se mi občas přehřeje disk, a to při (ne)toleranci
reiserfs a hlavně reiserfsck k chybám média může způsobit katastrofu.
Z téhož důvodu je na ftp.linux.cz ext2, nikoli ext3 nebo reiserfs.
Musím říct, že za posledních několik málo let došlo k _výraznému_ urychlení
e2fsck, takže čas na kontrolu cca 180GB volume je teď neco kolem 15 minut
(dříve jsem 80GB volume kontroloval 1-2 hodiny).

	Co se týče prognóz vývoje, tady si vůbec netroufnu spekulovat.
Nicméně ve volném čase :-) hodlám podrobit různé filesystémy vlastnímu
zátěžovému a rychlostnímu testování. Výsledky třeba pošlu do Linuxových
novin.

-Yenya

--
\ Jan "Yenya" Kasprzak <kas at fi.muni.cz>       http://www.fi.muni.cz/~kas/