Red Hat Bugzilla: vecirek jen pro zvane?

Čtvrtek Srpen 23 08:39:57 CEST 2001

> No prave. Lehko se mluvi vsem, kteri nemaji zadny projekt, ktery by byl
> takovy jako Linux. Tak uspesny, tak dlouhodoby. Linux neni nabozenstvi,

	I v Open source svete jsou projekty, ktere s Linuxem souvisi jen tak,
ze byli _pozdeji_ do Linuxu portovany, opravdu je treba slapat novou
cesticku a objevovat kolo? At si to Linus & spol. dela jak chce, ovsem
jak psal Standa Meduna byt slepy k vysledkum a zkusenostem jinych je
ignorance, nehlede k tomu, ze je velmi silne citit neucta k statisicum
clovekodnu jinych, kteri by radi na praci vyvojaru jadra navazali - na
tuto silnou vytku (neprezentoval jsem ji sam) jsi nemel vubec zadny
argument (zatim jsem si ho neprecetl).

> jsou i jine projekty. Kdyz uz je Linux takovy, asi i takovy bude. Je
> moderni na to nadavat, ale evidentne je Linux diky svemu zpusobu presne

	'-) Ja mel spis pocit, ze moderni je nadavat na MS...

> Nejde chtit jiny Linux, to uz by to pak nebyl Linux. Kdyz se to nelibi,

	Vis, co se mne tyce, Linux je dobra vec, ale skoncil jsem u kernelu
2.2.19. a od te doby pro mne nema vyznam, nebo chces rici, ze sam bys s
cistym svedomim distribuoval komercni i nekomercni sfere Linux s jadrem
2.4.latest? Z tohoto pohledu i distribuce u mne konci na RH 6.2., resim
fakticke konfigurace, pozadavky zakazniku a ne problemy diky spatne,
nedokonale, neodladene apod. konstelaci software. Cas jsou penize a to
uz davno plati i v open source svete (a zarytym akademikum se to casto
silne nelibi, ale kdyz dojde na lamani chleba, taky se radi uzivi a
prilepsi si), mne uz taskarice kolem jadra 2.4. prestavaji skutecne
bavit...

> staci prejit k jinym projektum. Mame Hurd, *BSD, atd. Budou-li lepsi,
> predhoni Linux, ale je to tvrda prace. Stejne tak tvrda, jakou prosel
> Linux.

	Psal jsem uz vcera, ze tak jednoznacne to neni, neni to o tom co je
lepsi horsi, ale jakou ma pozici, Linux svou ziskal uplne diky jinym
vecem nez ze by byl dobry, bajecny, genialni apod. - to je Tva vize, ja
naopak vidim spoustu jeho problemu a proto rikam - Linux je nejmasoveji
z Free OS nasazen, z teto pozice ho bude sundavat kdokoli velice
pozvolna a slozite, ale do teto pozice se linux dostal diky jinym
okolnostem nez jeho kvalitam...

> Kdyz jsme u tech primeru: zkuste si predstavit, ze si postavite dum. Cely.
> Projekt mate hruby, ale jasny. Jste dobrej, sikovnej. Kdyz dum stoji,
> prijde nejakej ocmrnda, kterej stavi panelaky a zacne Vam tvrdit, ze jste
> meli od zacatku stavet jinak - treba z panelu, nebo ze jste meli delat
> dokumentaci, ucit sve pomocniky rysovat. Co si o takovem cloveku
> pomyslite? At jde k certu. Vy mate dum, on nema nic. Jak si takovy ocmrnda
> muze myslet, ze zmenite jen kvuli tomu, ze on stavi panelaky, svuj system
> stavby?

	Jenze ten Tvuj primer se v tuto chvili naprosto nedotyka toho o cem
jsme se bavili a nad cim polemizovali - zustanu u Tveho primeru. My jsme
nerikali, aby Linux obsahoval to a to, aby byl postaven tak a tak, my
jsme rekli, ze softwarove inzenyrstvi a management projektu Linux stoji
uplne za houby. A u Tveho primeru je to jako by ani stavitel domu a ani
stavitel panelaku nestavel na zaklade projektu nebo alepson nejakeho
nactru ale tak, ze mu dovezou material, dojde parta delniku a zacne
stavet... - citis ten rozdil?

> Kazda mince ma dve strany. Je potreba ne jen tlacit svoji predstavu ale i
> alespon zkusit myslet tak, jako ten druhy. Ocenit jeho argumenty a jeho

	Konkretni priklad - PostgreSQL - jsou nazory, ze vybudovat robustni a
stabilni datastor je daleko slozitejsi nez zaklad operacniho systemu
(polemiku preskakuji). Tento projekt existuje pres 15 let porad ve skoro
nemenne podobe (krome nekolika prejmenovani;-)), kdyz prisla 'nova'
generace vyvojaru trvalo jim to nejaky mesic nez se rozkoukali, to
nepopiram, nicmene nove vlastnosti, navic v tuto chvili ve velmi
stabilni podobe jsou schopni doplnovat mnohem pruzneji a mnohem rychleji
nez jak se nyni snecim tempem sune pouzitelnost Linuxu. A jsem
presvedcen o tom, ze je to mimo jine zpusobene prave managementem
projektu a dokumentaci (neni dokonala, ale vse podstatne je skutecne
zdokumentovani vcetne internich veci).

	Ja Linux pouzivam a pamatuj od verze 1.0, resp. 1.1. a nasledna 1.2.,
prvni instalaci jsem si udelal ze SlackWare 2.0 (? snad), ktera byla
zhruba na 70 disketach (CD verze jeste neexistovali a Red Hat nebyl
zalozen), pamatuju hektickou a nadseneckou dobu, ale proboha tato doba
je uz davno za nami (mluvim tak o letech 1992-94), stejne jako krasne
tzv. zavislaceni a Internetova 'komunita' do poloviny 90. let minuleho
stoleti (to zni hrozne;-])... myslim, ze pamatuju dost a na rozdil od
nekterych individui mi pamet slouzi dobre a nezapominam.

> prichazely nove generace, nove stavebni styly. Byly i navraty zpet.

	Stejne jako navraty zpet je bezne znovuo bjevovani kola... Ostatne,
plne se ztotoznuji ze vyvoj lidske spolecnosti a jeji vedeni se vyviji
po spirale...

> Linux je ted. Ocente ze se z nej muzete ucit, poucit, motivovat. Ale proc
> na nej nadavat?

	Asi si nerozumime, my nekritizujeme projekt jako takovy, my
polemizujeme nad tim, jak si vice vazit a zurocit praci na jadro
navazujici - a (asi) nejen ja mame pocit, ze na tuto praci (daleko
podstatnejsi nez kernel samotny - to snad nepopres (asi jako kus HW bez
software, vid?)) se u vyvojaru jadra s oblibou zapomina.

> BTW: doporucuji si precist FAQ konference l-k. Je tam odpovezeno na
>      vetsinu otazek.

	Nevsiml jsem si a bohuzel nemam ten pocit...

Vyvoj software, Intranet / Internet          Anenska 11, 602 00  Brno