XFree86 4.1 a ceska klavesnice [long]

Pavel Janík Pavel na Janik.cz
Středa Srpen 29 14:06:50 CEST 2001

Hmm,

tak takhle to tedy opravdu nemělo vypadat, omlouvám se. Tedy znovu :-(

Zdravím,

byl jsem požádán o forward následující e-mailu do konference. Pokud budete
odpovídat, prosím nechejte v CC: jako konferenci, tak i původního autora.

Protože e-mail má přílohu, kterou jsem doopravdy přiložil ;-), a já nevím,
jaká pravidla přesně používá listserver k jejich ořezávání, umístil jsem ji
na http://www.janik.cz/tmp/cz_and_sk_kb.diff

(To ktoman: prosím podívej se dovnitř toho patche - jsou tam i drobnosti
(X<->Z), které je možné okamžitě opravit bez nějaké další diskuse.)

(To peak: mimochodem, kendy byl na střední škole v abecedě o jedno místo
přede mnou v abecedním pořádku... A pak žé má teorie nefunguje ;-)

--- cut here ---
Dobry den,

neodebiram linux na linux.cz, proto prosim Pavla o forward...

Jak jiz subject napovida, jedna se o v soucasne dobe dost diskutovany
problem. Nez budu prezentovat sve reseni, pokusim se o shrnuti:

1. czsk bylo znacne nestandartni
2. cs mirne nefungovalo (do 17.7.2000, kdy jsem je pro distribuci SuSE
   opravil a pridal cs_qwerty)

Pro klavesnice jinych zemi obvykle distribuce do XF86configu pripisuji:
Section "InputDevice"
  Driver        "keyboard"
  Identifier    "Keyboard[0]"
  Option        "Protocol"      "Standard"
  Option        "XkbKeyCodes"   "xfree86"
  Option        "XkbLayout"     *** potrebny layout ***
  Option        "XkbModel"      "pc104"
  Option        "XkbRules"      "xfree86"
EndSection

Pro cs ci cs_qwerty bylo potreba pridat jeste radek
  Option        "XkbOptions"    "grp:shift_toggle"
ktery nezapricinoval nic jineho, nez prepinani pomoci Shift+Shift.

Jiz tedy samotne cs ci cs_qwerty se chovalo standardne ve smyslu "neni
potreba se chovat specialne k ceske klavesnici".

V XF 4.1 se objevily klavesnice cz* a sk*, ktere se mi libi, maji ale
jednu vadu: Kdyz pouzijete
  Option        "XkbOptions"    "grp:shift_toggle"
pomoci shift+shift se prepnete do naprosto podivne klavesnice (vesmes
ruzne symboly, nevim, odkud to pochazi).

Protoze prepinani group pomoci shift+shift uzivatelum chybi (a _neni_ to
"evil", podivejte se napr. na kanadskou klavesnici; specifikace xkb
dle zbezneho prolistovani se take k nekolika groupam nestavi zaporne),
rozhodl jsem se je zase pridat. Jdu (alespon si myslim) nejstandardnejsi
cestou:

1. nadefinoval jsem rozlozeni us_group2 (vychazi z us, je podobne
   us_group3), ktere ma standardni US rozlozeni _ve_druhe_groupe_.
2. na zacatek cz a sk jsem pridal include "us_group2" a include
   "group(shift_toggle)".

Takove rozlozeni funguje pro prvne zmineny vynatek z XF86configu. Dale lze
v XF86configu zmenit prepinac group na cokoli jineho pomoci
  Option        "XkbOptions"    "grp:ctrl_shift_toggle"

V neposledni rade funguje naprosto bez problemu
setxkbmap cz
setxkbmap us
setxkbmap sk_qwerty
takze ani ruzne externi utility na prepinani mezi rozlozenimi by nemely
mit problemy.

Prikladam patch, ktery zrejme bude v pristi verzi SuSE Linuxu. Pokud jej
chteji pouzit i jini, budu jedine rad :-)

S pozdravem,
Kendy
--
Jan Holesovsky

SuSE CR, s.r.o.                               e-mail: kendy na suse.cz
Drahobejlova 27                               tel:+420 2 830 95 373 (fax 374)
190 00 Praha 9, Czech Republic                http://www.suse.cz
--- cut here ---

Patch je možné vyextrahovat z předchozího e-mailu a je i na webu, nebudu
jej sem posílat ještě jednou.
--
Pavel Janík

panic("IRQ, you lose...");
                  -- 2.2.16 arch/mips/sgi/kernel/indy_int.c