Poznamka k clankum o informacnich technologiich v Mlade Fronte Dnes

Miroslav Petricek mirek na petricek.cz
Čtvrtek Prosinec 6 23:37:30 CET 2001

On Thu, Dec 06, 2001 at 05:36:50PM +0100, Radek Vybiral wrote:

> Myslim, ze smysl melo uvest odkazy na ty jejich clanky, pripadne odkazy na
> ty dalsi systemy, odkazy do slovniku, pripadne na pojednani o tom, ze
> sireni viru na Unix like systememch je temer vyloucene.

Myslím, že o tomhle tématu už toho bylo v tomhle a v mnohých jiných
diskusních forech napsáno mnoho, přesto mi to nedá...

Pokud by někdy v budoucnosti došlo k masovému rozšíření linuxu na
desktopy běžných uživatelů, vemte jed na to, že by se viry šířily
s podobnou intenzitou jako nyní.

Ano, specifikum víceuživatelských OS je do jisté míry v tom, že může
být obtížné získat superuživatelská práva, ale nic nebrání tomu, aby
se vir šířil a páchal škody v kontextu daného uživatele (o možnosti
použít nějaký root-expolit ani nemluvě).

Zneužitelné chyby se vyskytují i v programech pro linux, byt je možné
je díky koncepci open-source dříve odhalit a odstranit. Nezapomenme,
že valná část dnešních virů ostatně nemusí ani využívat žádné
chyby v software. Uživateli prostě přijde nakažená zpráva a on si
kod viru spustí spuštěním její binární přílohy. Takový "vir" může
stejně dobře fungovat jak v linuxu tak kdekoli jinde.

To, že se v současnosti viry v linuxu neobjevují není způsobeno tím,
že by to z principu nebylo možné, ale zejména malou penetrací mezi
uživateli a velkými odlišnostmi v používaném sw. vybavení (pro autora
viru je obtížné najít dva uživatele se stejně špatně zkonfigurovaným
počítačem). V neposlední řadě je to také fakt, že dnešní typický
uživatel linuxu není žadný idiot a oproti uživateli masových OS, má
určité znalosti a zkušenosti o fungování svého počítače.

Všechny tyto překážky by ovšem s masovým rozšířením linuxu byly
překonány - uživatelé by se sjednotili na jednom, případně dvou
emailových klientech a budte si jistý, že by to nebyl ani můj
relativně imunní mutt ani váš pine, ale spíše něco podobného dnešnímu
Outlooku.

To, že tedy dnes viry na linuxu nemáme není způsobeno nějakými
báječnými vlastnostmi, ale čístě proto, že nejsme pro jejich autory
dostatečně zajímavou platformou :-)

--
/*     Miroslav Petricek           mirek na petricek.cz
       Brno, Czech Rep.            ICQ: 56183467