Poznamka k clankum - Bill Gates

Stanislav Meduna stano-cznews na meduna.org
Neděle Prosinec 9 21:05:40 CET 2001

On Sun, 9 Dec 2001 19:40:09 +0100, Míla Kuchta wrote:

: Ten kdo v prvni fazi dostal pocitace k lidem, nebym MS, ale spis IBM
: a ze se tam dostal s MS-DOS, byla spis podporena nahoda (kruta chyba)
: nez co jineho (stezi se da mluvit o dobrem softwaru i na tu dobu).

Gates a spol. dostali zakazku a na tu dobu sa s nou vyrovnali
vcelku dobre. Ono je dnes lahke blahosklonne sa usmievat
nad vtedajsou urovnou toho, co honosne volali "operacnym
systemom". Nevyznam sa az tak v historii - pamatam si spravne,
ze alternativou bol dalsi vyvoj CP/M pre 16-bity? Pokial ano,
tak on prvy MS-DOS v podstate CP/M bol :-)

Sancu uz potom nepustil - vacsina jeho konkurentov niekedy zakolisala.
Kde bol kedysi hoci v kompilatoroch a vyvojarskych nastrojoch
Microsoft a kde Borland a ako je to dnes?

: Nevim nakolik dostal Linus *nix mezi lidi (o tom, ze by ho rozdaval na
: ulici jsem neslysel),

Myslim to tak ako toho Gatesa - faktom je, ze pred 10 rokmi
bezalo na PC-ckach operacny system unixoveho typu par nadsencov
(este o cca dva roky neskor som ako prvy taky system neinstaloval
Linux, ale ktorusi variantu BSD), dnes ide o vyznamny OS.

: ale zase se tu zjednodusuje zpusobem znamym ctenarum ruznych
: ceskych "state-of-the-art" periodik z oboru.

Bez zjednodusovania by to bolo pojednanie na sto kB :-)

: Nevim z jakeho duvodu je Linux (tedy jadro) neustale vyvysovan
: nad ostatni dily stavebnice zvane "Open Source Unix" v tomto
: konkretnim pripade GNU/Linux, kdyz je stejne nahraditely
: jako ty ostatni.

Aaa, moja oblubena tema, na ktoru som sa hadal aj so samym RMS :-)
Povedane v skratke, uloha GNU nie je vacsia ani mensia ako
ostatnych autorov. Napr. bez ludi okolo X11 by sme sa napr. stale
motali v prikazovom riadku (nie ze by to bolo nutne zle, ale X maju
svoje vyhody :-)) a bez otvorenych hlav z Berkeley by bolo daleko
tazsie dostat sa k zdrojakom Unixu (prvykrat som sa vrtal
v kode unixoveho jadra niekedy v '89, mozno skor ako Linus :-)).

Takze odmietam preferovat jednu skupinu a zamlcat tie druhe -
zda sa mi mensim zlom hovorit o Linuxe a mysliet tym aj ten zvysok,
ako hladkat brucho iba tomu, kto najviac krici.

: Ostatne to co se mi na GNU/Linuxu libi, neni ani tak jeho jadro,
: jako elegantne navrzene aplikace a systemove nastroje prevazne
: z dilny FSF.

Prevazne existujuce davno predtym, s cestnou vynimkou kompilatora,
suvisiacich utilit a glibc, ktore urobili pre rozvoj open source
skutocne daleko viac ako to ci ono jadro.

Prinos GNU je v doslednom sledovani ciela vytvorit kompletne
open source prostredie a popularizacii GPL ako prostriedku.
Open source ako taky tu bol ale aj pred nimi.

: Me to ani neprijde, ze by tahle doba, byla nejak chudsi na originalni
: myslenky. Problem je v tom, jak je prosadit. Kdyz prijde s dobrym
: navrhem nekdo bez prislusnosti k nejake firme, tak odejde driv nez
: prisel (a po trech letech s tim samym prijde BC (cti Big Company) jako
: s revolucni novinkou).

Isteze. Lenze dnes potrebuje originalna myslienka len na svoj
"proof of concept" minimalne clovekoroky. Ci chceme ci nechceme,
zijeme vacsinou v kapitalizme a milionarov (dolarovych
pochopitelne :-)) so zaistenou rentou a s tym stastim, ze mozu
a chcu taketo veci robit zadarmo, nie je dost ani na jeden taky
tim... Alternativou by boli univerzity, ale tam sa skor robi
teoria, ako veci s okamzitym potencialom vyuzitia.

V kratko- a strednodobom horizonte naozaj nevidim perspektivu,
ze by sa veci, ktore tlacia IT svet dopredu, robili v open source
svete...

Zdravi
--
                                       Stano