Poznamka k clankum - Bill Gates

Míla Kuchta mila.kuchta na atlas.cz
Neděle Prosinec 9 19:40:09 CET 2001

Ahoj Stano,

Stanislav Meduna <stano-cznews na meduna.org> wrote:
> On 7 Dec 2001 10:18:53 GMT, uhlar na fantomas.sk wrote:
> Podarilo sa mu to ale dostat medzi ludi za vcelku pristupne ceny
> (za uroven postkomunistickych ekonomik skutocne nemoze). Podarilo
> sa mu to aj v casoch, ked este Microsoft nemal potencial vsetko
> ine prevalcovat z pozicie sily.

Tady bych si dovolil oponovat. Ne vse je v nasich rukach, a dokonce
ani Bill Gates nedostane vzdy vse co si namane at uz chce sebevic,
natoz v tech pionyrskych dobach kdy slovo MicroSoft znalo sotva par
lidi od IBM. Ten kdo v prvni fazi dostal pocitace k lidem, nebym MS,
ale spis IBM a ze se tam dostal s MS-DOS, byla spis podporena nahoda
(kruta chyba) nez co jineho (stezi se da mluvit o dobrem softwaru i na
tu dobu).

> V tomto zmysle aj Linus kopiruje cudzie idey. Co uz je tak
> noveho na myslienke zase dalsieho systemu unixoveho typu?
> A open source tiez nevymyslel on. Napriek tomu je prvym,
> kto takyto system dostal medzi ludi v masovom meradle
> a ukazal, ze je funkcnou alternativou. V tom je prave
> jeho najvacsi prinos.

Nevim nakolik dostal Linus *nix mezi lidi (o tom, ze by ho rozdaval na
ulici jsem neslysel), ale zase se tu zjednodusuje zpusobem znamym
ctenarum ruznych ceskych "state-of-the-art" periodik z oboru. Nevim z
jakeho duvodu je Linux (tedy jadro) neustale vyvysovan nad ostatni
dily stavebnice zvane "Open Source Unix" v tomto konkretnim pripade
GNU/Linux, kdyz je stejne nahraditely jako ty ostatni. Ostatne to co
se mi na GNU/Linuxu libi, neni ani tak jeho jadro, jako elegantne
navrzene aplikace a systemove nastroje prevazne z dilny FSF.

> Pravdu povediac, zriedkavost novych idei je jedna z veci,
> co mi na Open Source svete dost vadi. Az na vynimky ide skoro
> vzdy o nasledovanie inych, otvorenu implementaciu proprietarnych
> veci, nejake evolucne vylepsenia, ale _skutocne_ nova
> technologia sa vidi zriedka, ak vobec. A akonahle sa nieco
> podari doviest do pouzitelneho stavu, okolity svet je davno
> niekde inde. Z tohoto cyklu sa zatial akosi nevieme dostat.
> Dovody su vcelku zrejme a asi ich netreba zvlast rozvadzat.

To bute tim prilivem uzivatelu, co uz si na neco zvykli:-).

Me to ani neprijde, ze by tahle doba, byla nejak chudsi na originalni
myslenky. Problem je v tom, jak je prosadit. Kdyz prijde s dobrym
navrhem nekdo bez prislusnosti k nejake firme, tak odejde driv nez
prisel (a po trech letech s tim samym prijde BC (cti Big Company) jako
s revolucni novinkou). Kdyz prijde s neuveritelnou blbosti MS a vrazi
do kampane nekolik miliard, za ucelem presvedceni stada o jeho
uzitecnosti, tak je to nakonec OpSo, ktery je s tou supernovou(blbou)
veci nekompatibilni.

> Hm, zase jeden kontroverzny prispevok z mojej strany - som zvedavy
> na reakcie :-)

Ja tiez:-).

S pozdravem

Mila Kuchta