Ladislav Zajicek - osamely bezec?

Ladislav Dobias dobias na labe.felk.cvut.cz
Pondělí Prosinec 10 01:23:41 CET 2001

Dobry den.

Chtel bych Ladislavu Zajickovi vzdat hold tim, ze napisu
to, co o nem vim. Neni toho zase tolik, nebot kdyz zacal
vydavat casopis Bajt, tak me bylo asi 16 let...

Ladislav Zajicek byl vzdy o nekolik kroku vpredu. O jeho
zivote za komunismu moc nevim (treba vi nekdo jiny?), vim
jen, ze jsem se ucil assembler Z80 z jeho knizky "Bity do
bytu".  Ale i to bylo az po revoluci.

Jiz v roce 1990, tedy v roce, kdy jsem o PC XT a AT pouze
slysel, zacal vydavat v TeXu (presneji v LaTeXu) casopis Bajt,
jehoz prvni cislo prave ted drzim v ruce. V nem take pise,
ze 10 let vedl Sekci mlade hudby - coz sice nevim co je,
ale asi nejaky casopis s hudebni tematikou.

Pokud vim, po cely zivot se nim tahl udel "nepochopeni" a
"hazeni klacku pod nohy". Muzu i citovat z prvniho cisla
Bajtu: >>Komunisticka totalita zamerne branila tomu, aby se
o faktickem stavu vypocetni techniky u nas psalo. Branila i
jejimu tvurcimu a spolecenskemu rozvoji. Kladla prekazky
vsude a vsem (krome "svych lidi"). Vim dobre, o cem mluvim.
Chtel jsem opak toho, co prosazovali posluhove totality
dokonce i v zajmove cinnosti. Svazarmovsti soudruzi mi
hazeli klacky pod nohy tak dlouho, dokud mne v soucinnosti
s redakci Amaterskeho radia v dubnu 1989 neodstranili od
casopisu Mikrobaze. Stejne jsem dopadl v soudruzskem
mesicniku Elektronika v zari 1989.<<

Psal v LaTeXu cesky a ani nevim, zda byl ve spojeni s
CSTUGem - a existoval CSTUG vubec tehdy? Ale vydaval Bajt
v TeXu asi do konce roku 1993 (tedy po 4 roky, kdy uz byl
Bajt pomerne tlusty - pres 150 stranek), kdy uz 'elzet'
TeXovat nestacil, nebot byl, pokud vim, sefredaktorem,
jedinym 'internim' redaktorem, jazykovym korektorem i
sazecem. Protoze se mu (asi) neprihlasil nikdo schopny na
TeXovani, presel na QuarkXpress (po bajtovsky:  'skvarek'
:-) .

Chtel bych 'elzetovi' podekovat za to, ze jsem si od nej
mohl objednat svuj prvni 'legalni' shareware. Take jsem
obcas vyuzival jeho BBS (mezimestsky...).

Z Bajtu jsem tedy poprve dozvedel o (La)TeXu, a jsem rad,
ze jsem se s takovymto chytrym programem setkal. I kdyz asi
se 'elzet' s LaTeXem zpocatku take seznamoval (napr. ve
zminenem prvnim cisle asi napsal 70% misto 70\% a cast
radku zmizela, nebo nepouzival program 'vlnka'), tak
obdivuji, jak Bajt tehdy moc hezky vypadal - dvou az
trisloupcova sazba, fancy header, spousta obrazku, reklamy
v TeXu... Cili veci, ktere se dnes a denne resi v
konferenci cstex na cs.felk.cvut.cz :-)

Stejne tak jsem se z Bajtu dozvedel i o Linuxu v roce
1994 - clanek tam napsal 'Anonym'. Priznejte se, kdo z vas
to byl? :-) Byl pomerne prehledne napsany - bylo tam o
Linusovi a Minixu, FSF a GNU, XFree... Psalo se tam o jadre
0.99p115. A chystala se 1.0 :-)

Tento clanek byl asi hlavni popud, proc jsem si za rok na
svuj prvni (nepocitam ZX Spectrum) pocitac Pentium 60MHz
nainstaloval Linux. Jadro bylo tehdy 'slavne' 1.2.13 :-)
Opet to byl tedy Bajt (a tedy i Ladislav Zajicek).

V roce 1995 nejak Bajt zkrachoval nebo co (nevim presne), a
asi v roce 1996/7 zacaly vychazet kratke zpravy o vyvoji
Internetu - News on 'Net. Tyto bych doporucil vsem, kdo je
necetli - podivejte se na ne, pripomenou Vam historii:
souboj browseru, vznik MP3, DivX :-), soud
s Microsoftem...

Mely by byt nekde na http://www.bajt.cz/ (ted mi to zrovna
nejede). Pozdeji se tyto zpravy presunuly na
http://www.netem.cz/ kde si muzete precist alespon
nejnovejsi - za posledni rok. Je jich asi 600.
Asi by stalo za to, aby se to vydalo knizne...

To je ve strucnosti vse, co vim o 'elzetovi'. A jeste
jednou bych mu chtel za vse podekovat - hlavne, ze me
privedl k TeXu a Linuxu...

Diky...

Zdravi
Lada Dobias