Konfigurace obrazovky v nouzovém režimu

Libor Dub libor_dub na email.cz
Úterý Prosinec 18 14:39:25 CET 2001

Nebot vyuľívám svůj hardware na maximum, nedalo mi v mem SuSE 7.3 takovou práci uloľit špatně konfiguraci obrazu, přesněji s vyšší obnovovací frekvencí (1280x1024, 75 Hz), neľ zvládá monitor (1280x1024, 74 Hz). Potom okamľite po startu X-ka mi monitor napsal "Over limit" a vypnul se.

Pro řešení tohoto problému jsem nahlédl do SuSE referenčního manuálu a našel jsem postupně několik řešení, z nichľ mi však ľádné nefungovalo:

1) První co mě napadlo bylo spustit Linux v nouzovém reľimu. Pak jsem ale narazil na problém, ľe nebylo moľné se nalogovat jako root - pořád mi to psalo, ľe v tomto reľimu není podporováno logování uľivatelů (admina).
2) Spustil jsem Linux z LILA s parametrem "linux init=/bin/sh", tj v textovém reľimu. V terminálu se však opět nešlo nalogovat jako root. Nemusel jsem sice připojovat souborový systém linuxového disku jako v případě (1) a šel spustit i konfigurační program SaX2, avšak napsal mi, ľe konfigurační soubory čte pouze v reľimu READ ONLY, čímľ mi nebyl ničím platný. Stejné to bylo s přístupem ke konfiguračním soubrům - nešly editovat.
3) V manuálu jsem našel kapitolku o spouštění Linuxu ve VESA reľimu při potíľích s grafikou, a tak jsem si v tabulce našel rozlišení 800x600 a 16 mil. barev, čemuľ odpovídal kód 789. Pak jsem v LILU napsal "linux vga=789" a doufal, ľe se Linux spustí ve VESA reľimu s daným nastavením, coľ se však nestalo - spustil se opět v 1280x1024, načeľ se vypl monitor.

Problém jsem nakonec po několika hodinách vyřešil, avšak velmi "neprofesionálně", ba zoufale, proto bych chtěl poľádat Vás ostatní uľivatele, zda nemáte pro takový případ nějaké solidní a funkční řešení (i kdyľ doufám v to, ľe uľ ho snad nebudu nikdy potřebovat). Pro zajímavost píšu, jak jsem problém nakonec ve dvou minutách vyřešil:
1) Vypnul jsem monitor, zapl počítač a podle blikání indikátoru HDD jsem vyčkal aľ se nastartuje X server s okýnkem pro jméno uľivatele a heslo, coľ jsem zadal a stiskl enter.
2) Po nastartování Linuxu (odhadl jsem podle času a indikátoru HDD) jsem stiskl ALT+F2, coľ jak jsem věděl vyvolá okýnko "spouštění programů" a napsal jsem XawTV a odentroval to. Spustila se TV, coľ jsem poznal podle zvuku v reproduktorech. Stisk jsem CTRL+F pro přepnutí do fullscreen módu, a poněvadľ mám v konfiguračním souboru XawTV nastavený reľim fullscreen=800x600, přepla se TV do tohoto rozlišení.
3) Nyní jsem konečně zapnul monitor, a myší jsem jiľ sjel dolů k panelu (z obrazovky TV se lze myší pohybovat "virtuálně" po celé obrazovce 1280x1024 tak, jako v nějaké strategické hře - TV zabírá jen okno o rozloze 800x600) a spustil si SaX2 a provedl překonfigurování nastavení obrazu. Pak jiľ stačilo odhlásit se a restartovat Xserver a vše bylo O.K.
"OAK"

---
Teď, když se pase, je ta pravá chvíle! Setři losa a vyhraj!
http://los.tiscali.cz/?hledej