Monkey linux

Pátek Únor 9 00:44:59 CET 2001

On Thu, 8 Feb 2001, Ing. Miloslav Ponkrác wrote:

> Před cca rokem jsem ho chtěl zkusit. Byl na něho odkaz někde na
> www.linux.cz, ale vyšlo to vše do ztracena. Předtím jsem ale slyšel,
> že šlo o sázku, že někdo udělá distribuci s nějakými vlastnostmi. Dle
> mého nemá čas se o to starat, ani to rozvíjet.

Udelal jsem to kdysi na podzim roku 1996, protoze nebyla k dispozici
nejaka jina rozumna varianta. Maly Linux s aktualnim jadrem a vlastnostmi
byl problem a ja jsem na kolejich v hospode prohlasil, ze udelat
distribuci je hracka. No, moc hracka to nebyla :-)

Nyni se venuji ceske mutaci Red Hat Linuxu, coz je zajimavejsi projekt
(nekdy od konce roku 1997). Delat celou distribuci neni v silach jednoho
cloveka, musite mit hrozne siroky zaber a dnes je to uz nerealne (nejhorsi
je udrzeni komplexniho prehledu, reseni problemu, ktere prinasi
aktualizace jednotlivych casti systemu, testovani a poneti o tom, co se
spolu nema rado a jak se to resi). Lepsi je vyuzit prace jinych (kteri to
umi treba lepe a maji na to vic casu) a pridat vlastni vylepseni (na coz
je RPM lepsi, nez system balicku ve Slackware).

V soucasne dobe to pro CZ verzi Red Hatu znamena delat preklady hlaseni
instalacniho programu, popisek balicku, preklady hlaseni dalsich programu
a vyroba a udrzba balicku, ktere obsahuji "ceska specifika". Je to dost
casove narocne a delam to z vetsi casti sam. Samozrejme vyuzivam i prace
jinych (napr. poznatky Ivo Panacka kolem Apache, beru ceske fortune od
Zdenka Pytely, Radek Vybiral mi pomaha s preklady, atd...). Vse vystavuji
na Internetu (http://www.linux.cz/redhat-cz/), aby to melo nejaky smysl
:-)

Pokud nekdo chcete neco novejsiho nez je Monkey, pak doporucuji treba i
Slackware. Obsahoval nastroj na instalaci Slacku do FAT. Ostatne to umi i
Red Hatovska distribuce, ale u obou bude problem s minimalizaci (coz byl
uz i u Monkey). Monkey vlastne skoncila prichodem Glibc, protoze to bylo
na me uz prilis velke sousto (zasadni problem byl v udrzeni prijatelne
velikosti, protoze knihovny i binarky se furt zvetsuji).

Jediny muj realny problem je zajisteni preziti projektu (aby to nedopadlo
jako s Monkey). Mnoho lidi ho komercne vyuziva, ale prakticky nikdo (i
pres velkohube proklamace) nechce o jeho podpore ani slyset (krome
CPressu). To je dost kratkozrake, protoze pokud to ukoncim, prijdou o
kseft a pochybuji, ze nekdo dokaze okamzite v plne siri pokracovat (jde
zejmena o casovou narocnost a to, ze to na uziveni neni). Nicmene zatim to
funguje :-)

--
                        Milan Kerslager