StarOffice - volna licence i pro firmy?

Leo Hadacz hadacz na math.muni.cz
Čtvrtek Únor 15 11:12:03 CET 2001

On Thu, Feb 15, 2001 at 12:01:19AM +0100, Petr Šobáň wrote:

> ....skráceno.....

> PANE BOŽE UŽ TOHO NECHTE A MYSLÍM TÍM OBĚ STRANY UŽ TOHO BYLO DOST !!!!

Ne, ne, rozhodně toho nenechávejte, copak jste už pozapomněli, že Linux se
rozšířil na základě praktik firmy Microsoft a situace, která z toho nakonec
vznikla? K čemu vám (nám) bude Linux, když přijdou firmy, které hnutí free
software zničí zevnitř? Praktiky pana Jelínka a Gelnera z firmy SuSE ČR,
s.r.o. mají k praktikám managerů firmy Microsoft velice blízko. Jestliže
někdo (nebo nejlépe hodně lidí) neřekne dost, budeme za pár let s Linuxem
tam, kde jsme byli s Microsoftem nedávno.

Nikoho nechci odsuzovat, ani pana Jelínka, ani celou firmu SuSE, jen chci
říct, že  pokud někdo činí zle, nebo se to aspoň jinému člověku zdá, je
nutné na to upozornit a buď uznat, že se člověk sám zmílil ve svém
hodnocení, nebo stále upozorňovat viníka, že jeho postoj je špatný. A je
taky potřeba upozorňovat ostatní, aby věděli, na co si mají dávat pozor.
Toto je nyní možné díky internetu a díky třeba takovým serverům, jako je
Slashdot. A samozřejmě hlavně díky lidem, kteří k tomu internet používají.
Proto bych chtěl upřímně poděkovat Yenyovi Kasprzakovi za jeho článek na
Slashdotu a Milanu Keršlágerovi za jeho reakce. Aspoň to.

Nepochybuji o tom, že firma SuSE je velice schopná a že jejich distribuce
je možná ta nejlepší na světě. Deutsche Technologie je halt Deutsche
Technologie. Nikdo to nemůže popřít. Ale k čemu to všechno je, když lidi
nebudou šťastní? Já samozřejmě nevím, jak se k jednání pana Jelínka
(a Gelnera) staví centrální vedení firmy SuSE. Nevím, jestli oni vědí, jaké
dopisy posílá pan Jelínek do této konference. Předpokládám, že ne, a je mi
to jedno. Proto ale nemohu celou firmu SuSE AG označit za podezřelou. Kdyby
však jednání pana Jelínka bylo v souladu s jednáním vedení SuSE AG, tak se
ptám: k čemu je, že firma SuSE AG vynakládá milióny DEM na podporu tvorby
open softwaru, když se přiklání k podobným praktikám, jako firma Microsoft?
(pokud to tak opravdu je, snad to tak ale není). Co bude člověk mít z toho,
že teď bude mít o tunu open softwaru víc, když za chvíli bude zase pokořen?

Ještě bych chtěl upozornit, že open software není to, proč je Linux
Linuxem. Ta správná věc je totiž free software. Kdyby totiž např. firma
SuSE podporovala tvorbu výhradně free softwaru, nikdy by podobná situace
nevznikla, nemohlo by k ní z principu dojít. Faux pas s firmou SuSE je jen
důkazem toho, že GPL, případně LGPL, byla vymyšlena dobře. A pokud se někomu
zdá, že je chytřejší, mohl by taky tvrdě narazit. Ať si každý programuje
pod jakou licencí chce. A každý uživatel softwaru je povinen dodržet licenci
producenta software, ať už je jakákoliv. Ale žádný programátor nebo manager
softwarové firmy nesmí vytrubovat, že podporuje free software hnutí, ale
zároveň zcela nenápadně poskytnou software, který vlastně free není. Toto
jednání je totiž stejné, jako nastražení jedu na krysy. A jestli firma
SuSE, nebo přesněji pan Gelner, či Jelínek, považuje všechny
ne-SuSE-uživatele za krysy, tak je to jejich problém. My musíme jeho
rozhodnotí akceptovat, ale zároveň je potřeba o tom diskutovat, aby všechny
krysy dobře věděly, na čem jsou.

Na závěr bych chtěl říct, že pravděpodobně nebudu reagovat na žádné reakce
na tento dopis, protože na to nemám v současné době čas. Možná vyjímečně.

lH

--
Leo Hadacz
try finger hadacz na queen.math.muni.cz