pomalost LINUXU

pavel hampl hampl na gncz.cz
Středa Únor 21 10:32:13 CET 2001

Martin 'Goran' Moravec wrote:

> Byly jednou dva typy automobilu, jeden mel takrka vse nemenne, volant v prumerne vysce,
> sedadlo pro prumerneho cloveka, barva takova, aby nikomu nevadila.
> Pak byl druhy, ten standardne prichazel s tim, ze volant, sedadlo, deska ridice, vnitrni
> vybaveni bylo nastavitelne. Ti co ho delali si rekli, vse si muze majitel nastavit dle
> svych prani, to by mu melo stacit. Proto lide, kteri si toto auto poridili a sli si
> stezovat, ze volant neni ve vysce kde ma byt a sedadlo ma spatnou barvu, byli casto poslani
> do haje.

> [...]

To jistě, ale tahle podobenství trochu matou, protože abych si nastavil
sedadlo, tak mi stačí vědět, kde je páčka, a nemusím přitom znát nic o
optimálních otáčkách motoru. Tím chci říct, že na linuxu je pořád vidět,
že je to unix-like systém a že unix udělali akademici, kteří se rádi do
všeho šťourají a všechno vylepšují. Výsledek je ten, že v linuxu jde
vylepšit opravdu všechno, ale někdy by z toho normální člověk dostal
psotník. Normální myslím někdo, kdo není ani programátor ani
administrátor. Naštěstí má linux (a jiné unixy už také) řadu grafických
pomůcek pro různá nastavení. Pro uživatele jako já, který potřebuje, aby
to slušně pracovalo, a nechce se zabývat frekvencí a hledáním
konfiguračních souborů a čtením desítek kB dokumentace kvůli nějakému
detailu, je to dobrá pomůcka. Myslím, že právě tyhle pomůcky (samozřejmě
kromě stability a časem i dostatečného množství aplikací pro všechno
možné) můžou pomoct rozšířit linux mezi lidi jako já a ještě neznalejší.
Mimochodem, už jsem pomáhal jiným lidem s woknama stejně jako s linuxem,
takže to není jenom linuxová výsada. Vždycky je někdo, kdo na něco
nestačí a potřebuje pomoct.

Co jde o mně, tak pokud bude někdo blízko mého bydliště (Praha-Radotín,
tímto ho dávám v plen) něco potřebovat, tak co můžu, pomůžu, ať to je
linux nebo wokna. A firmy ať si vyberou, jestli je pro ně výhodnější mít
podporu pro wokna nebo pro linux (ať člověka nebo firmu).

Pavel Hampl
GN Resources