pomalost LINUXU

Libor Mitrenga konfer na msi-zlin.cz
Středa Únor 21 12:19:52 CET 2001

> vzdycky jsem si myslel, ze po revoluci skoncila doba "udelej si sam",
> protoze specializace vladne svetem. os neni jednoucelova hracka, ale
> komplexni software a do ruky lidem co mu nerozumi nepatri...

Plne souhlasim. Mam zkusenosti od "useru", ze diky klikani ve Win$ a
moznosti jednoduse zasunout CD s automatickym spustenim SETUPu si neco snazi
sami nainstalovat. Mnohdy to dopadne dobre. Horsi pripady jsou, kdy jsem
musel jet 800km, protoze si "user" stahnul screensaver z Inetu, ktery
zpusobil pad Win
$ kazdych 5 minut pote co nesahnul na klavesnici (reklamovano jako spatna
instalace informacniho systemu a oprava v ramci zaruky). V Linuxu by si to
nikdo asi ani nedovolil, navic by to ani nemel tak jednoduche.

Tudiz ja celou situaci hodnotim nasledovne:
- vsechny OS jsou "nejak" pouzitelne a je treba skutecne volit ten
nejvyhodnejsi
- Linux & spol. jsou zadarmo (myslim ze do 10 let na toto bude davan velmi
velky duraz, dnes to jeste malokdo doceni)
- Win$ "useri" prosazuji tak, jako drive prosazovali pod DOSem sekretarky
602, a ze se nebudou ucit nejaky Word nebo nedej boze EXCEL - prej k cemu je
kdyz potrebuju napsat jen dopis :)
- Linuxu chybi jednoducha desktopova instalace ala Win$ (doufam ze jednou
bude)
- Win$ chybi moznost ladeni chyb, optimalizace ala rekompilace (bude az Bill
uvolni sources pod GNU :-)) ).
- PARANI games vlastne ani OS by nepotrebovali, protoze Win$ slouzi "jen" ke
spusteni CD a nabizi ovladace HW (teoreticky kdyby byl maly OS jen pro
gamesy, bylo by to jeste lepsi).
- Linux se da konfigurovat v grafickych utilitach a nebo rucne, kazdy at si
zvoli co je pro nej lepsi (kdyz clovek vi kam sahnout, tak ma konfiguraci
pod kontrolou).

Z toho plyne:
Linux a Win$ budou vedle sebe hodne dlouho fungovat, budou lide kteri budou
prosazovat to nebo ono. Dle meho nazoru je stesti, ze si kazdy muze zvolit
sam co chce pouzivat, ale nemusi kolem toho delat veliky randal (taky
nekricim, ze od zitrka chodim kupovat rohliky jinam, protoze v "mem" obchode
byly dnes tvrde.

Libor Mitrenga