OT: Re: pomalost LINUXU

Michal Hajek hajek na nspuh.cz
Čtvrtek Únor 22 15:10:14 CET 2001

Michal.Vymazal na deltax.cz wrote:

> Tez zdravim.
> Zkusim to jinak. Podivuje se dnes nekdo nad tim, ze jsme se vsichni museli
> naucit cist a psat? Ma ridic automobilu vubec sanci straznikovi rict, ze
> nezna (tedy, ten ridic) vyhlasku? Nepodivujeme se a nema sanci.
>
> Linux se nevyviji na zaklade zadneho trideni uzivatelu. Uzivatele si svuj
> operacni system nachazeji sami. Ve svete Tucnaku to nefunguje na prani
> uzivatele:-) Chci-li neco prosadit, nezbyva mi nez se zapojit.
>
> Jinymi slovy - nazveme-li svet informacnich technologii jakousi druhou
> gramotnosti, je to
> [...]

Nezlobte se, ale logika takoveho uvazovani mi unika.
Srovnani s ridicem je nesmysl. Muzu byt dobry ridic a vubec
nemusim vedet, kolik kolecek je v prevodovce nebo kde se
serizuje predstih. Dokonce se ani nepredpoklada, ze by to bezny
uzivatel mel vedet nebo do toho snad proboha vrtat.

Pocitacova gramotnost naprosto neni o nastavovani parametru
kernelu, instalovani systemu a podobne. Ta je o tom, aby clovek
mel prehled, na co je mozne pocitac pouzit a zhruba jak na to,
aby se nebal s pocitacem vubec neco delat a vedel CO chce udelat.
(Nejcastejsi otazka naprosteho laika je "co mam delat?"
a nejcastejsi odpoved "co chcete delat ?".)

Dale, jestlize predpokladate, ze OpenSource SW automaticky
znamena nepouzitelnost pro bezneho uzivatele (nechci platit,
tedy musim se ucit a ucit a "zapojit se" (= co ? programovat ?)),
pletete se.

Behani kolem nekoho zadarmo nijak nesouvisi s tim,
jestli ten clovek za OS/SW zaplatil nebo ne. Kdo ma znameho,
ktery veci rozumi (nebo tomu rozumi sam), neplati; kdo sam
nerozumi a nema znameho, plati v kazdem pripade.
Tzv. "bezny uzivatel", kterym se ohanite, vubec nema zajem
zkoumat co a jak se v pocitaci deje. Vi, ze chce napsat dopis,
prochazet internet, zahrat si hru.
Bohuzel prinos moznosti "muzu si zmenit a nastavit a naprogramovat
kde co" je daleko mensi nez zaporny dojem z "ale abych to mohl
udelat, musel bych se neco rok intenzivne ucit".

Srovnejte prumernou dusevni namahu pri praci s windows a linuxem.
Nemyslim jejich instalaci, jak jsem rekl, bezny uzivatel neinstaluje
(a jestli ano, tak v 99% instaluje windows, ne linux).
Cili - uzivatel ma PC doma, chce ho univerzalne pouzivat:
   - 90% (at nejsem pesimista) softwaru, ke kteremu se dostane, bude
          pro windows - smula
   - 90% kancelarskych dat, ke kterym se dostane, bude ve
         formatu MS office  - vetsinou obtizne zpracovatelne
         jinde - smula
   - 90% jeho znamych mu nebude schopna poradit - smula
   - 90% her mu nebude fungovat - smula

Za techto okolnoti malokoho presvedcite, ze Linux je pro nej
ten spravny operacni system.

S neskutecnymi problemy a pitomosti windows se setkavam denne.
Unix a i Linux pouzivam take denne a povazuji je za lepsi OS
nez Windows.
Ale abych doporucil normalnimu uzivateli na domaci PC nainstalovat
Linux, musel bych se zblaznit.

Michal Hajek

Michal Hajek                   mailto:hajek na nspuh.cz