pomalost LINUXU

Filip Hroch hroch na monoceros.physics.muni.cz
Úterý Únor 27 10:16:36 CET 2001

On 26 Feb 2001, Stanislav Meduna wrote:

> [...]
>
> : mit std. knihovnu, kompilator, jazyk je snaha ruznych skupin lidi
> : asi 50 let...:-))) vazne si myslis, ze nekdy nekdo napise, vyrobi
> : neco standarbniho? a myslis, ze je neco takoveho vubec mozne?
>
> Verim tomu, ze ked sa nieco standardizuje (akokolvek bol ten
> proces standardizacie zmateny), ze je mozne urobit kompilator
> a kniznice, ktore tomuto standardu v zasade vyhovuju. Faktom je
> (uz sme to tu pred nedavnom rozoberali), ze gcc / libstdc++
> je za kniznicami MSVC pozadu priblizne o dva roky. Kolko z toho
> je vdaka nedohode o sposobe vyvoja, forku egcs z gcc a naslednemu

pravdepodobne to nejde ani principielne a ani do budoucna to nepujde,
porad se budou objevovat ruzne zmeny s ohledem na nove vydobitky
jak v sw tak hw, neda se nic delat budem se s tim muset smirit..

pekny priklad je f95, ktery sice prakticky zadne velke rosireni
nepotrebuje a dlouho nejspis potrebovat nebude, i kdyz se normy
delaji kazdych 5 let..:-) jedna z veci, ktere treba nejsou jednotne
a ani norma je neurcuje a nebude nikdy urcovat je predavani
parametru v unix-like systemech pomoci getarg, a to je hlavne
z toho duvodu ze jde o systemove zavyslou vec, na jinych systemech
se mohou parametry predavat jinak, no jasne urcite si myslite,
ze uz tu unixi (tedy i odvozeny win:-) budou naporad, ja ne
a souhlasim s tvurci aby tam byly nektere veci nezahrnute,
to sice vede k nestandarnim rozsirenim, ale je to mensi zlo
nez by byl jazyk systemove zavysly... a na to pravdepodobne
dojede C, ktere je opravdu velmi silne zavysle na unixu, i kdyz
Ritchie tvrdi pravy opak...:-)

> : Zkus si napsat program, ktery pujde prelozit na Dos/Win/Lin/IRIX/Solaris/...
> : delal jsem to, je to vazne tezky humac....
>
> Mame produkt, ktory zacinal na HP-UX, potom sa preniesol na NT
> a potom na Linux, takze viem velmi dobre, o com je rec :-)
> Jeden zakaznik chcel potom Irix, zaplatil, takze sa urobil
> aj ten.

uprimnou soustrast..:-)

> [...]
> :>   uplne inak
>
> : kecas
>
> No nepovedal by som. Moj xkbsel (program pre vyber XKB klavesnic)
> ma niekolko grafickych rozhrani (Gnome, KDE, ...) podla pouziteho
> prostredia. Tak primitivnych, ze snad jednoduchsie ani nemohli byt.
> Myslis, ze bol po prichode Qt 2.x stary kod kompilovatelny?
> Ani nahodou - islo o volovinky, ale bolo treba za nimi ist.
> A az sa to stane niekomu s o dva-tri rady vacsim projektom,
> bude to znechutenie tiez o dva rady vacsie.
>
> A to ide o vcelku dospely produkt typu Qt / KDE, ktory ma jeho

je to humac co? jenze ty zasahy do fukcnich programu jsou nutne
tak ci tak, taky me to sere...

> [...]
> : jazycich) a tak se to vesmes da lokalizovat do jednoho "interface".
>
> Mne to nemusis vysvetlovat, lenze Ty sa zrejme pohybujes
> vo svete tych ovladani pristrojov, ktorym staci bezna kombinacia
> menu/status bar/par dialogov, a ja zase vo svete, kde sa
> robi graficky editor / vizualizacny system s objemom mnoho
> clovekorokov a so specialnymi poziadavkami zakaznikov.
> Je nepredstavitelne, aby sa udrziavalo dalsie graficke
> rozhranie - teraz mame Motifovske a nativne NT-ckove
> a staci to bohate. Izolovat rozhranie sa da, ked netvori

vim, ze je to nepredstavitelne, prave to taky resim, zatim to vypada,
ze jeste nejsou zrale vsechny mozne knihovny.. vsimli jste si,
ze na praci s radkovym I/O uz se vsechny jazyky/implementace shodnou
a s grafikou jeste ne?

> :> - M$ dokumentacia stoji za h..., ale v porovnani s dokumentaciou
> :>   Gnome je to predsa len nebe a dudy
>
> : dokumentace me nezajima, je se ucim ze zdrojaku.. jsem proste takovej..
> : treba u gtk je tutorial a clovek hned muze prejit na zdrojaky.
>
> Kym som bol student, tiez to takto fungovalo (resp. aspon
> som si to myslel :-)). Lenze v komercnom svete na to nemas cas.
> Vies napisat novy widget? Ako dlho Ti to bude trvat cumenim
> do zdrojakov, ako dlho s kvalitnou knihou a ako dlho s dobrym
> "hands-on" skolenim?

jo jo, kniha je jako tutorial nejlepsi, ale pak vesmes
uz nic nedava a musi se studovat ty zdrojaky (mysleno zdrojaky
aplikaci, ktere knihovnu pouzivaji), problem je v tom,
ze jen malo ktera kniha i po delsim studiu osvetli vazby
mezi jednotlivymi prvky, ktere treba pekne vysvetluje,
a to neplati jen o programovani

uprimne receno, jedina kniha, ktera je mozna v tomhle smyslu
napsana je The Principles of quantum mechanics od Diraka :-)

> [...]
> maju v open source svete vyznamne slovo. Zdrojaky su nenahraditelne
> ako posledna zachrana a velmi pomozu, ak sa potrebujem pozriet,
> ako nieco robia ini. Ale naucit technologia s pochopenim suvislosti
> sa z nich neda. A to hovorim ako clovek, ktory si neskromne
> mysli, ze sa vie zorientovat aj v pomerne velkych cudzich
> zdrojakoch za cas omnoho kratsi, ako je zvykom.
>
> :> - ak chcem z aplikacie tlacit a nedajboze aj s diakritikou, mozem
> :>   si to ist rovno hodit
>
> : taky jsem za to, aby se na pocitacich cestina nepouzivala..:-)

ja vim:-) dokonce ani presvedcovani nepomaha...:-)

FH