StarOffice, bylo: Re: Omluva uživatelům služby

Úterý Leden 16 19:49:40 CET 2001

On 16 Jan 2001, Pavel Janík ml. wrote:

>    > Pokud je SO (StarOffice) pod GPL (jako ze je) a pokud se na pripravu
>    > resources pouzivaly GPL zdrojaky OO (OpenOffice), tak jsem zvedav, jak se
>    > k tomu SuSE oficialne postavi. Mohl byste treba Vy, pane Jelinek (prosim
>    > bez urazky)?
>
> <IRONIC>
> Výborně. Sun StarOffice 5.2 je pod GNU GPL. Milane, hypoteticky jsem si stáhl
> image RedHatu 7.0 CZ. Mohl bys mi prosím poskytnout zdrojové texty
> StarOfficu, který tam je? Pokud je software pod GNU GPL, máš povinnost mi
> je poskytnout. Případné náklady samozřejmě rád zaplatím...
> [...]

Dostanes torzo (tedy, ja jsem OO nestudoval, to se tvrdi ve FAQ od SuSE).
Nestaci? Zbytek nebyl pod GPL. Spor je o to, ze preklady (a podpurne
nastroje) pod GPL jsou (a to jsou, protoze jste to diky nim zvladli a
cerpali jste z OO. Jiste, mel jsi ironickou poznamku... chapu.

> Lidi, vy snad nepřemýšlíte... Jak vás napadne nějaký argument, hned jej
> použijete, aniž byste si ověřili jeho validitu. Takto se nedá rozumně
> komunikovat. Tisková zpráva Sunů zde zmíněná je z 16. října 2000. Všichni
> víme, o co šlo. Tak proč tady šíříte takové bludy??? Žádám dementi od obou
> členů této konference - pana Vymazala i Milana Keršlágera. Uvádíte tak
> v omyl ostatní, kteří si mohou myslet, že Sun StarOffice 5.2 je pod GNU
> GPL. Není!!!

Ok. Zdrojove kody StarOffice 5.2 byly zverejneny (tedy ty, ktere patrily
Sunu) pod licenci GPL a byly zverejneny na openoffice.org (dale se uz
nazyvaji OpenOffice). Balicek, ktery pouzivame, obsahuje tyto kody a navic
k tomu nejake ty drobnosti (aplikace, na ktere se licence nevztahuje).
Spor je tedy v tom, jaka licence je na StarOffice, ktere redistribuuje
firma SuSE.

Podival jsem se na to. Standardni licence, ktera povoluje redistribuci,
vyslovne zakazuje jakoukoliv modifikaci produktu. SuSE tedy evidentne
porusila licenci od Sunu (pokud nema nejakou specialni, o cemz pochybuji).

Firma SuSE pouzila GPL kod StarOffice 5.2 a vyssi (OpenOffice) k tomu, aby
mohla napsat ceske preklady (resources). Cili by mela dat k dispozici
nastroje, kterymi to provedla, protoze ty jsou odvozene z GPL kodu (tady
se mohou vymlouvat, ze to tak neni a nelze to prokazat).

Vysledne preklady SuSE vlozila do balicku a dala ho k dispozici volne, ale
zakazala redistribuci. Spoleha na to, ze Sun se branit nebude (Sunum je to
jedno, nestoji jim za to zahajit soudni spor o poruseni licence, dale
budou doufat, ze redistribuce neni za ucelem zisku - coz uz az tak neni
pravda, ale neni to zase vyslovny prodej StarOffice).

Nekteri lide kolem Linuxu se bouri, protoze to pokladaji za nefer. Vadi
jim, ze oni davaji vse volne a pak ocekavajic stejne chovani ostatnich
narazi na omezeni o redistribuci. Dalsi moment vzdoru je v tom, ze SuSE
predem nedeklarovala zakaz redistribuce a informovala o tom jako o zcela
volne veci zverejnene se zdrojovymi kody (nenaplnila tedy to, co se na
zaklade prohlaseni ocekavalo).

Omezeni redistribuce je celkem zbytecne, protoze puvodni balicek v jinych
distribucich bude normalne fungovat. Duvodem je, ze StarOffice ma vsechny
knihovny svoje vlastni (az na drobne nevyznamne vyjimky standardnich
knihoven) a sidli ve specialnim adresari. Jediny, kdo tim bude bity je
normalni uzivatel, ktery si to musi stahnout od SuSE (nebo si koupit
jejich CD). Tento bod ale asi taky padne, protoze zmineny StarOffice bude
pravdepodobe soucasti dalsi verze SuSE Linuxu a ta bude ke stazeni opet
volne (nelze tvrdit, StarOffice nemusi byt soucasti tzv. Evaluation copy,
ktera je volne k dispozici). Pokud nebude, normalni uzivatel bude zase jen
obtezovat potrebou downloadu z FTP SuSE.

Manazer SuSE nehodla ustoupit od povoleni redistribuce, protoze je to
podpora kokurence, o kterou SuSE nema zajem (zaroven vsak sama podporuje
vyvoj ruznych cast jadra a podobne a zaroven sama vyuziva prace, kterou
jim dava obdobne linuxova "konkurence" - trosku schizofrenni postoj).
Konkurentem (bohuzel) neni svet MS produktu (skoda, je zde vetsi prostor
pro realizaci obchodnich planu na prodej produktu). Zrejme manazer SuSE
neveri na prechod jina distribuce -> SuSE a brani se tak prechodu SuSE ->
jina distribuce. To ze muze snadno nalakat dalsi zajemce o Linux je mu
jaksi jedno (cokoliv se StarOffice je pomerne slusne prodejne).

A budoucnost? Kvuli tomu se tady vetsina lidi zlobi. Tohle je precedenc,
ktery napovida, jak se SuSE hodla dale chovat. Bude prejimat cizi praci,
ale pokud se neco uvnitr firmy uvari, tak to bude jen pro vlastni potrebu.
Pokud ne, jak nas o tom chce presvedcit?

A navrhovane reseni? Ustoupit by asi meli vsichni (to se vzdycky dela). My
zapomeneme na volnou redistribuci a SuSE umozni vytvoreni balicku pro
ostatni distribuce. Kazda jina distribuce nez SuSE se odkaze na to, ze
obsazeny StarOffice je dilem SuSE. Bude tam odkaz, treba i logo. Reklama
zadarmo. Nemyslim si vsak, ze by to hladce proslo. Nase nazory jsou prilis
rozdilne a postoj SuSE vyhraneny. Dohoda je vsak jedine rozumne reseni
(tedy z meho pohledu, resp. z pohledu uzivatele). Z pohledu SuSE je
StarOffice v cestine marketingova vyhoda (do doby, nez bude OpenOffice
nebo KOffice v pouzitelne podobe, pak se vyhoda ztraci a zbyde jen pachut
po tehle neprijemnosti).

> P.S. Žádám administrátora konference, aby tento thread utnul. Nemá
> s Linuxem nic společného.

A je. Pavlovi se to nelibi a pouzije jakykovliv prostredek, aby se
prestala propirat firma SuSE. Doufam, ze je to stale humor. U me ano.
Objednavam si u administratora konference jednu bazuku a pixlu jedu do
kafe (to pro jistotu) :-)

--
                        Milan Kerslager