Oficiální postoj společnosti SuSE CR, s.r.o. k Sun StarOffice 5.2 CZ.

Stanislav Meduna stanom na etm.at
Čtvrtek Leden 18 13:27:18 CET 2001

Richard Jelinek schrieb in Nachricht <20010118104452.B3766 na suse.cz>...

>chtel bych timto reagovat jak na ruzne osobni mailove diskuze, tak i
>na par clanku v linuxove konferenci. Urcite neocekavejte pravnicky a
>juristicky korektni cestinu. Jde zde pouze o vysvetleni k licencni
>politice ohledne SO 5.2 CZ (nikoli licencni politice firmy SuSE CR,
>s.r.o obecne).

Prvy posting zda sa nepresiel; ospravedlnujem sa, pokial nahodou ano.
Na uvod: nie je pochyb, ze firma SuSE urobila pre rozsirenie
Linuxu vela. Toto je ale prvy pripad, ked tato firma urobila
nieco, co je viacerymi vnimane ako porusenie filozofie,
bez ktorej by neexistovala.

Ako prve by som sa chcel spytat jednu dost zavaznu otazku.
Na zaklade akej licencie modifikovala a distribuovala firma
SuSE CR balik StarOffice 5.2 a na zaklade akej licencie
skumala format v nom pouzitych resource suborov?

Ze na inspiraciu pouzila kod zverejneny pod GPL je jedno, cielom
bola verzia 5.2 a vysledkom reverse-engineeringu boli teda
jej formaty. Prosim, aby ste reagovali verejne - inak pouzivatelia
nebudu mat istotu, ci vobec pouzivaju legalny software.
Pokial reagovat nebudete, spytam sa v SuSE Nemecko.

Dalej:

>- Na me osobne to pusobi asi tak, ze jistym clenum komunity je jedno,
>  ze najednou existuje cesky kancelarsky balik a to bezplatne - za
>  jistych podminek. Jim vadi ze ho nemuzou zaradit do SVE distribuce.

Niektorym mozno. Mne vadi, ze to nemozem legalne pouzivat
na systeme, ktory mam doma nainstalovany.

>* Firma SuSE CR, s.r.o. s velkou pravdepodobnosti nebude pronasledovat
>  privatni nasazeni na ne-SuSE distribuci.

To snad nemyslite vazne, navyse v sprave s nadpisom
oficialny postoj firmy?! Bud to pravne ciste je, alebo nie je,
uvazovat s rizikom prenasledovania snad medzi slusnych
ludi nepatri?

>Jde o jistou vychovu urcitych clenu tuzemske linuxove komunity.

Vyborne. Moj osobny nazor je, ze nie je fer zobrat kod, ktory
s cielom poskytnut ho vsetkym niekto iny uvolnil, vyuzit ho
na pracu rozsahom sice nie malu, ale zanedbatelnu s povodnym
balikom a vysledok dat k dispozicii "enem pre nas a nase deti".
Tak ako vy argumentujete prispevkom firmy k rozvoju Linuxu,
mozem ja argumentovat svojim osobnym prispevkom, ktory
sa tykal prave lokalizacie. Nie je sice obrovsky, ale aj ja mam
napr. patch v XFree86 4.0, nielen vy. V zivote by ma ale
nenapadlo, aby som nieco poskytoval systemom "najprv
moja oblubena distribucia, potom nekomercne a potom
ta, ktoru nemam rad".

Pre vasu informaciu: nebol som spokojny s krokmi Red Hatu,
ktore podla mna smeruju k tomu, ze pouzivatelia inych distribucii
budu mat problemy pouzivat baliky pisane pre ich system.
Zvazoval som, ci neprejdem na SuSE, ktora mi bola v niektorych
smeroch sympatickejsia. Po diskutovanom kroku sa vam ale
podarilo nasledovne:

- Prisli ste o pravdepodobneho zakaznika. Momentalne si nemozem
  byt isty, ze ako dalsie neurobite hoci taky pridavok k rpm
  (samostatny, ale defaultovo instalovany), ze baliky pren pisane
  budu inde len problematicky pouzitelne a naopak.

- Ziskali ste cloveka, ktory pri akejkolvek debate na temu
  otvoreneho software uvedie vasu firmu ako negativny (alebo
  aspon eticky sporny) priklad.

Nemam nic proti vyvoju komercneho software od zaciatku.
Robi to aj firma v ktorej pracujem a teda ma to zivi. Bez toho
by Linux nemal sancu na rozsirenie. Lenze toto prostredie
vzniklo na zaklade urcitej filozofie (pricom mam daleko od
softwareoveho komunizmu RMS) a podla mna este stale
nema dostatocnu "zotrvacnost" na to, aby prezilo aj rozdrobenie
na spustu velkych kohutov na malych smetiskach. Potesili ste
vlastnikov vasej distribucie a okrem nich mozno len jediny
dalsi subjekt - Microsoft... Lebo medzi nami, StarOffice
ako plnohodnotna nahrada pouzitelny stale nie je.

>- Kdyz prisel Netscape s tim, ze bude Browser i pro Linux: jasani
>  "konecne budeme mit browser". Nikdo - snad mimo RMS - se nepokousel
>  dat netscape na nos, ze to neuvolnili hned jako GPL.

Nechapete. Netscape nerobil rozdiely medzi pouzivatelmi.
Software firmy kde robim tiez stoji rovnako bez ohladu na to,
ktoru distribuciu zakaznik pouziva - nanajvys sa budeme bavit
o tom, ktora je plne podporovana, lebo na nej testujeme,
a ake verzie kniznic pozadujeme.

Vy delite pouzivatelov Linuxu na tych dobrych a zlych. Jedni
to dostanu zadarmo, druhi vobec. Alebo ten balik mate v cenniku?
Toto rozdrobenie je to, co ludom spolu s nerespektovanim
principov open source komunity vadi najviac.

S pozdravom
--
                                             S. Meduna