Oficialni postoj spolecnosti SuSE CR, s.r.o. k Sun StarOffice 5.2 CZ.

Radek.Vybiral na vsb.cz Radek.Vybiral na vsb.cz
Pátek Leden 19 09:36:21 CET 2001

On Thu, 18 Jan 2001, Jan Kasprzak wrote:

> 	Jeste me napadlo:
>
> Richard Jelinek wrote:
> : * Tento status quo bude trvat pro distribuci Debian a Slackware do
> :   28.2.2001, pro vsechny ostatni distribuce do 31.5.2001
> :
> : Po teto dobe budou preklady ceskeho SO 5.2 GPL.
>
> 	GPL zcela jiste neumoznuje status "byt GPL pro nejakou distribuci".
> Pokud po 28.2.2001 bude pro Debian a Slackware preklad jako GPL,
> bude pod GPL pouzitelny i v ostatnich distribucich. Ledaze by do
> 31.5.2001 nebyl pod GPL, ale pod jinou licenci.

Bohuzel se timto prohlasenim SuSE potvrzuji moje slova, ktera tady jiz
padla o firemni politice SuSE.

V dnesni dobe je pozadavek uzivatellu, kteri prechazeji na Linux tvoren z
90% pozadavkem na FUNKCNI kancelarsky balik, ktery by byl kompatibilni s
balikem jedne firmy z Redmondu. Navic pro ceskeho uzivatele je velice
prijemne, pokud na nej software mluvi cestinou, coz byl take jeden z
duvodu toho, ze jsem se podilel na prekladech popisku balicku pro ceskou
verzi distribuce RedHat. Vse vyse zminene v teto chvili StarOffice 5.2 s
ceskymi menu od SuSE CR splnuje.

Zverejnene datumy prechodu ceskeho prekladu pod GPL si proste nemohu
vylozit jinak nez ze je sice potrebne mit na desktopu funkcni kancelarsky
balik, ale tento balik musi podle postoje SuSE bezet na distribuci SuSE.
Proc je takovy rozdil mezi datem, kdy bude moci byt pouzito prekladu do
distribuci Debian a jinych distribuci? Odpoved je RPM, potazmo RedHat a
podobne distribuce, ktere predstavuji KONKURENCI pro SuSE, cili z toho je
jasny zamer "bojovat" proti jinym distribucim.

Je mi z toho trochu smutno, zvlast pro ty pociny, ktere jinak SuSE pro
Linuxovou komunitu vytvorila. Ted kdyz jde v podstate o ten hlavni
"balik" uzivatelu je z tohoto postoje zrejme snaha o ziskani konkurencni
vyhody oproti jinym distribucim.

	Radek Vybiral

P.S. Vyrobil jsem si RPM balik ceskeho SuSE a pokud jsem ho nainstaloval
na RedHat 7.0 CZ, na stroji AMD Athlon 128MB a 30GB disku to bezelo
OPRAVDU VELMI SLUSNE, otviral jsem vselijake ceniky z M$ softwaru s VSE
jsem mohl precist naprosto bez problemu.