Oficialni postoj spolecnosti SuSE CR, s.r.o. k Sun StarOffice 5.2 CZ.

David Kuzela david na kuzela.cz
Sobota Leden 20 11:52:26 CET 2001

Radek.Vybiral na vsb.cz pise:

> Bohuzel se timto prohlasenim SuSE potvrzuji moje slova, ktera tady jiz
> padla o firemni politice SuSE.

Teto debaty jsem se prilis neucastnil, ale nyni se musim zastat SuSE:

1. SuSE investovala to tohoto projektu sve penize (muze si s nim delat
   co uzna za vhonde).
   Rozhodne je lepsi existence pocesteni, ktere bude k dispozici (vsem)
   31. 5. nez zadne pocesteni.
2. Nesnazi se vydelat na GPL projektu, ale na _komercnim_ kancelarskem
   baliku Sunu.
3. Rozhodla se poskytnout pocesteni SO pod GPL (byt s pul rocnim
   zpozdenim).

Samozrejme existuji i silne (spise moralni nez pravni) argumenti proti:

1. Pro vytvoreni ceskych resource souboru pouzila GPL kod.
2. Cesky SO 5.2 prezentovala jako VANOCNI DAREK uzivatelum Linuxu
   viz http://www.suse.cz/cz/news/PressReleases/staroffice.html --
   budto jsem slepy a nebo tam o omezeni pouzi na SuSE Linux neni
   ani slovo! "Zastrcit" tohle omezeni do FAQ je minimanle nezodpovedne
3. Silne podcenila dulezitost jasne licence -- viz napr. formulace
   "pravdepodobne nebudeme postihovat" pana Jelinka je velice fadni,
   zvlaste, kdyz se ve FAQ hovori jasne "Firma SuSE CR, s.r.o. nebude
   vystupovat proti osobnímu použití na jiných distribucích.", nebo
   "SuSE Linux" (co to vlastne je? viz muj ctvrtecni mail, stale bez
   odpovedi); Kvuli neexistenci licence vlastne vznikla tato debata,
   ktera k dobremu jmenu SuSE rozhodne neprispela.

Shrnuto a podtrzeno, myslim, ze SuSE podcenila hlavne komunikaci s
linuxovou komunitou. Predstavte si, ze by zadne pocesteni SO nebylo
a SuSE nyni vydala prohlaseni, ze ho do 31. 5. vytvori (slysim ten
aplaus).

Na druhou stranu je DOST NEFER, dat nekomu vanocni darek a v puli ledna
mu sdelit, ze si k jeho pouzivani musi koupit TuSpravnouDistribuci(tm).

<SPEKULACE>
Udajne (nemam moznost overit, stahovat 1OOMB se mi nechce) tato informace
neni obsazena ani v rpm-ku se samotnym prekladem. Z toho lze  dovodit, ze
pokud bych nevedel o teto debate a v dobre vire, ze pocesteny SO podleha
puvodni Sunovske licenci, ho (v souladu s touto licenci) siril/pouzival,
SuSE ma smulu. Je to na poradu s pravnikem, ale byt na miste Linux-CD.cz
bych tuto moznost (pokud ta CDcka o nichz psali vypalili PRED upozornenim
ze strany SuSE) zvazil.
</SPEKULACE>

--
                                                David Kužela