Oficialni postoj spolecnosti SuSE CR, s.r.o. k Sun StarOffice 5.2 CZ.

Pondělí Leden 22 00:54:04 CET 2001

On Sat, 20 Jan 2001, David Kuzela wrote:

> 1. SuSE investovala to tohoto projektu sve penize (muze si s nim delat
>    co uzna za vhonde).

Kdyby nebylo lidi, kteri investuji svuj volny cas do Linuxu a neocekavaji
za to zadne penize, nemela by SuSE co prodavat (tj. svym zpusobem take
investuji - jen ne financni kapital (resp. zisk) - spise kapital v podobe
sveho volneho casu, ktery je ekvivalentni prislusne castce, kterou si
misto toho mohli v klidu jinde vydelat). To, ze SuSE plati nektere
vyvojare neni nic vyjimecneho (jine firmy okolo Linuxu to delaji take) a
navic je to minimalne jejich moralni povinnost (vydelavaji na tom, co
ostatni dali nezistne k dispozici zdarma) - tedy pokud chteji vypadat v
ocich ostatnich jako slusna firma. Reinvestice ziskanych penez je totiz
jednak jakousi "splatkou", "podekovanim", ale take proziravou investici do
jejich budoucich zisku (pochybuji, ze by tempo dalsiho vyvoje bylo takove
[a smerovalo k ziskove zajimavym dekstopum] jako je s touto financi
podporou).

Z tohoto pohledu je pochopitelne, ze pak Ti, kteri investuji do Linuxu
svuj volny cas, ocekavaji obdobne chovani i od ostatnich uzivatelu (tj.
kdyz to pouzivas a libi se ti to, pridej sam take neco a dej to nejen
ostanim, ale take mne - zdarma). Logickou uvahou nahledneme, ze porusenim
tohoto principu by se znicil model, ktery dal Linuxu vzniknout a dostal ho
az do dnesniho stavu. Da se zrejme s uspechem pochybovat o tom, ze by se
snadno nasel model jiny, ktery by byl dlouhodobe minimalne stejne
zivotaschopny, jako je tenhle (svoji zivotaschopnost prokazal tim, kam se
az dostal).

Nutit je (tj. SuSE nebo nekoho jineho) vsak k presne stejnemu chovani
nemuzeme (a podle GPL licence ani nechceme). Oni skutecne maji pravo si
dat na svoji praci jakoukoliv licenci. My vsak mame stejne pravo je podle
toho hodnotit a vytvorit si na zaklade jejich postoju vlastni usudek. Na
druhou stranu - v nasem zajmu je jista tolerance techto komercnich
"tanecku", protoze symbioza je dvoustranny vztah a oba poly musi neco
ozelet (protoze oba neco ziskaji). Pokud vsak nebude tento vztah vyvazeny
lze se domnivat, ze to povede k "uhynu" zucastnenych (dle teorie symbiozy
a analogie v prirode).

To, ze pan Jelinek oznacuje zdejsi prostredi jako "nevyspele" se mi ale
nelibi. Jedine, co se o zdejsi komunite (ve srovnani napr. s Nemeckem,
ktere nam predklada) da rict, je ze jsme zatim zde vsichni pracovali v
nezistnem akademickem stylu a prichodem komercni firem (napr. SuSE) si
(bohuzel) budeme muset zvyknout, ze se budou chovat nekdy dost
nepochopitelne (tj. zejmena se silnym zretelem na zisk a vlastni
prospech). Nikdo z nas (kteri jsme protestovali) zrejme neocekava, ze SuSE
nebude chtit vydelat penize (vzdyt je to firma a jejich cast zpetne
reinvestuji do nasich kolegu) a nikdo ji to nema za zle. Pokud ovsem
jakakoliv komercni firma chce ocekavat, ze se k ni budeme stavet pozitivne
(tj. budeme ji pomahat, podporovat, doporucovat, a jinak ji delat
pozitivni reklamu), musi se snazit minimalne o dobry image a rozumnou
koexistenci s nami (tj. s jejimi potencialnimi zakazniky, zamestnanci a
spolupracovniky).

Vyroky typu "jste nedozrali" nepovazuji z tohoto pohledu za snahu o
bezproblemovou spolupraci. Osobne se nenecham poucovat a vychovavat nekym,
kdo vstoupi s firmou do pripraveneho, rozvinuteho a funkcniho prostredi (v
Cechach Linux funguje jiz dlouho) a svymi vyroky popre ci odsoudi cokoliv,
co se zde do te doby delalo a podarilo zajistit (navic bez existence
takoveho komercniho subjektu). Netoleroval bych takove poucovani ani od
nikoho, kdo v tomto prostredi za sebou (pravdepodobne nezistne) uz neco
zanechal (protoze by to tim vse poprel). Nic na tom nemeni, ze pro nas
muze byt jejich pritomnost (a jiste i je) velmi prinosna (protoze pro ne
je to take [zejmena financne] prinosne - pro nase modre oci to nedelaji,
tudiz dekovat nemusime, spise by meli dekovat oni). Zdejsi "nedozrala"
komunita pujde vlastni cestou a zadna komercni firma ji nic nevnuti ani
nenadiktuje (i kdyz bude jiste jejim chovanim ovlivnena).

Nechci tim nikoho popouzet ci napadat, dovoluji si jen reagovat na
prezentovane vyroky. Take nepovazuji za vhodne, pokud SuSE pouziva
negativni reklamy (aka Red Hat "kasle" na zdejsi trh) - jednak proto, ze
SuSE zde svoji pobocku otevrela ze zistnych a ne dobrocinnych ucelu (tj.
nemela by v nas vzbuzovat pocit, ze bysme ji meli byt nejak prilis vdecni,
i kdyz vsak muzeme byt spokojeni) a take proto, ze vlkovi neprislusi
soudit druheho vlka. Vlky vzdy soudi ovce samy a nepotrebuji k tomu vlky,
protoze pro ovci vlk nemuze byt modelem chovani ani radcem.

Protoze o tom neco vim, mohu rict, ze zajem z jejich strany (tj RH) zde uz
byl, ale nenasli v danem casovem okamziku nikoho, kdo by mel zajem se
presne takhle angazovat (myslim vsak, ze nekdo zde uz je oficialnim
distributorem - (SWS Slusovice?)). Navic by SuSE misto takovych vyroku
mela byt rada, ze byla prvni a ze tak nema zadnou rovnocennou konkurenci
(tj. jejich vypad proti RH postrada logiku a je spis populistickym heslem
- krome toho je to vypad proti nespravnemu nepriteli - tento nazor zde byl
jiz prezentovan).

>    Rozhodne je lepsi existence pocesteni, ktere bude k dispozici (vsem)
>    31. 5. nez zadne pocesteni.
> 2. Nesnazi se vydelat na GPL projektu, ale na _komercnim_ kancelarskem
>    baliku Sunu.

StarOffice jiz neni komercni balik. Je zadarmo a je pro kohokoliv. Diky
zverejneni zdrojovych kodu pod GPL zrejme bude i nadale zdarma.

> 3. Rozhodla se poskytnout pocesteni SO pod GPL (byt s pul rocnim
>    zpozdenim).

To je mimoradne pozitivni zprava.

[...]

Puvodne jsem jiz nechtel na tento thread reagovat, protoze vse podstatne
uz bylo receno. Berte to jen jako pokus objasneni postoje druhe strany
(kdyz se nam SuSE snazi namluvit, ze se chovame divne).

Asi bychom to vsak cele meli opravdu definitivne uzavrit a akceptovat
stavajici stav (zejmena protoze to k lepsimu uz nepomuze).

--
                        Milan Kerslager