Zacatecnik, Adresare, instalace - rpm

Jan Klepal jan.klepal na wdf.cz
Neděle Leden 28 00:25:57 CET 2001

DD,

Zkoumalek wrote:

> Dobry den.
> Zacinam s Linuxem. V soucasne dobe se umim akorat tak nalogovat a odlogovat pripadne mysovat v Xkach. Proto mam spoustu otazek. Byl bych Vam velice vdecny, kdybyste se pokusili na ne odpovedet.
>
> 1. Z DOSu a Win 95 jsem zvykly na autoexec.bat a config.sys, kde si nastavuji zakladni veci tykajici se hw pocitace. Je neco podobneho i v Linuxu?

Vetsinou se po zavedeni kernelu zacnou provadet scripty umistene v /etc/rc.d, podle toho ve kterem runlevelu se linux nachazi, se provedou scripty z adresaru rc0.d až rc6.d. V techto podadresarich se vetsinou nalezaji jen symbolicke linky do adresare /etc/rc.d/init.d ve kterem scripty lezi fyzicky.

> 2. Ve Win mam temer veskera nastaveni PC v ovladacich panelech. Pripada mi, ze Linux to ma rozstrkane po vsech moznych koutech a nevim, kam se drive kouknout a co kde nastavit. Zajimalo by me, kde je zdroj vseho nastavovani a pripadne ktere soubory jsou nejdulezitejsi.

Hledejte v /etc vetsina je tam, obcas jsou nejake konfiguracni soubory v /var (treba /var/named).

> 3. Jak jsem jiz psal, pripada mi adresarova struktura ponekud zmatena, nemohli byste mi, prosim, vysvetlit, ktery adresar k cemu je?

vsecho zacina od "/" tkzv. root
/bin - spustitelne programy
/boot - kernel a soubory pro bootovani
/dev - zarizeni
/etc - konfiguracni soubory
/home - domaci adresare
/lib - knihovny (vetsinou pro kernel, dalsi jsou v /usr/lib)
/mnt - sem se vetsinou mountuji disky, cd, atd.
/proc - tady jsou ulozeny informace o procesech, kernelu atd..
/root - domovsky adresar roota
/sbin - spustitelne programy
/tmp - docasne soubory
/usr - uzivatelske soubory (binarky, knihovny, dokumentace, atd..)
/var - logy, schranky uzivatelu, podpurne soubory, atd..

Ten popis neni zcela presny, ale doufam ze to bude stacit.

4. RPM. Docetl jsem se, ze k instalovani je RPM. Pri pokusu o instalaci jsem dostal hlasku, ze instalovany balik je zavisly a ze potrebuji jeste jiny balik, ktery mam naintalovat pred timto. Nevim, jak mam rychle nalezt ten spravny. Ve Win je u programu Setup.exe a je vzdy vse u sebe. Neni tam nejaka moznost instaluj tenhle balik + vsechny, ktere s nim souvisi?

Nevim jestli to primo umi, ale co je spatneho na tom si ty balicky doinstalovat rucne? rpm - i jmeno_balicku.rpm, budete mit alespon prehled o tom co mate na systemu nainstalovano.

> Take se mi stalo, ze mi to napsalo, ze potrebuji soubor a ne balik.

A to se stalo kdy?

> V knize (Red Hat Linux 6.1 - CD + Instalacni prirucka) jsem se docetl, ze lze nainstalovat databazi, kde je seznam vsech baliku pro RedHat a seznam souboru v nich. Jenomze se mi vubec nepodarilo po nainstalovani tohoto balicku (instaloval jsem ho snad hodunu :-() nic zjistit. Vubec jsem nevedel, co mam delat. Ani jsem nezjistil, kam se mi to nainstalovalo. Jsem z toho uplne vedle.
> ...a to nemluvim o tom, ze si nekdy (skoro pokazde) muzu stahnou zdrojaky a ty kompilovat a nainstalovat.

Nejlepsi pro vas bude si spustit mc (Midnight Commander), kdyz si tam najdete nejaky balicek, tak na nem zmacnete ENTER a dale si naleznete soubor CONTENTS.cpio a na nem znovu ENTER, pak si muzete prochazet to co je v tom balicku presne tam kam se to nainstaluje.

Priste zkuste http://linux.cz/ http://freshmeat.net/.

> PROSIM POMOZTE.
> Predem dekuji dobre dusi za odpoved.

Bohuzel vase otazky jsou tak obecne ze na ne nelze odpovedet jednou vetou. Zkuste premluvit vase kamarady aby si s vami alespon na chvilku nad linuxem sedli a vysvetlili vam alespon zaklady.

> T. Zkoumalek

Jan Klepal