Zacatecnik, Adresare, instalace - rpm

Petr Šobáň soban na centrum.cz
Neděle Leden 28 01:25:41 CET 2001

On Sat, 27 Jan 2001, Zkoumalek wrote:

> Dobry den.
> Zacinam s Linuxem. V soucasne dobe se umim akorat tak nalogovat a odlogovat pripadne mysovat v Xkach. Proto mam spoustu otazek. Byl bych Vam velice vdecny, kdybyste se pokusili na ne odpovedet.
>
> 1. Z DOSu a Win 95 jsem zvykly na autoexec.bat a config.sys, kde si nastavuji zakladni veci tykajici se hw pocitace. Je neco podobneho i v Linuxu?

Většina nastavení je v souborech /etc/.........

Soubory které zastupují autoexec.bat a config.sys jsou v /etc/rc.d .

> 2. Ve Win mam temer veskera nastaveni PC v ovladacich panelech. Pripada mi, ze Linux to ma rozstrkane po vsech moznych koutech a nevim, kam se drive kouknout a co kde nastavit. Zajimalo by me, kde je zdroj vseho nastavovani a pripadne ktere soubory jsou nejdulezitejsi.

/etc/

> 3. Jak jsem jiz psal, pripada mi adresarova struktura ponekud zmatena, nemohli byste mi, prosim, vysvetlit, ktery adresar k cemu je?

/bin -> běžné programy čili u wXX *.exe
/boot -> soubory pro start pc - jádro
/dev -> ovladače zařízení, přes tyto soubory se přistupuje k hw pc
/etc -> konfigurační soubory - nastavení systému
/home -> uživatelské adresáře pro uživatele /home/petr /home/radek atd..
/lib -> sdílené knihovny čili pod wXX soubory *.dll
/misc -> doplňkové soubory
/mnt -> adresář pro připojení dalších zařízení /mnt/cdrom /nmt/flopy atd..
/proc -> soubory které zobrazují stav systému
/root -> domovský adresář pro administrátora - root
/sbin -> programy pro údržbu systému většinou je může použít pouze root,
         (jako /bin)
/tmp -> dočasné soubory to stejné jako v wXX c:\tmp
/var -> dynamické soubory
/usr -> další strom podobný jako ten co jsem popsal
/usr/doc -> dokumentace PŘEČÍST!!!!!!!!!!!!!!!
/usr/X11R6 -> x windows
/usr/bin -> jako /bin
/usr/sbin -> jako /sbin
/usr/lib -> jako /lib
.......atd........
/usr/src -> zdrojové kody
/usr/include -> soubory hlaviček pro C

> 4. RPM. Docetl jsem se, ze k instalovani je RPM. Pri pokusu o instalaci jsem dostal hlasku, ze instalovany balik je zavisly a ze potrebuji jeste jiny balik, ktery mam naintalovat pred timto. Nevim, jak mam rychle nalezt ten spravny. Ve Win je u programu Setup.exe a je vzdy vse u sebe. Neni tam nejaka moznost instaluj tenhle balik + vsechny, ktere s nim souvisi?

Pokud instaluješ linux tak se to zeptá a samo upraví závislosti a
doinstaluje vše potřebné.
Pokud si instaluješ jednotlivé balíčky tak si to musíš najít sám.

> Take se mi stalo, ze mi to napsalo, ze potrebuji soubor a ne balik. V knize (Red Hat Linux 6.1 - CD + Instalacni prirucka) jsem se docetl, ze lze nainstalovat databazi, kde je seznam vsech baliku pro RedHat a seznam souboru v nich. Jenomze se mi vubec nepodarilo po nainstalovani tohoto balicku (instaloval jsem ho snad hodunu :-() nic zjistit. Vubec jsem nevedel, co mam delat. Ani jsem nezjistil, kam se mi to nainstalovalo. Jsem z toho uplne vedle.

Chybí ti soubor libc-2.1.3.so
takže zadat rpm -qal | grep libc-2.1.3.so <enter>
vypíše /lib/libc-2.1.3.so
zadat rpm -qf /lib/libc-2.1.3.so <enter>
vypíše glibc-2.1.3-15

takže musíš najít balíček glibc-2.1.3-15.i386.rpm

Jinak toto funguje pouze pokud tam máš tu databázi balíčků a pouze pro
balíčky na CD které máš.
Pokud budeš instalovat balíčky odněkud ji nud tak si musíš taky zjistit
které ostatní potřebuješ většinou tam bývá odkaz kde jsou.

> ...a to nemluvim o tom, ze si nekdy (skoro pokazde) muzu stahnou zdrojaky a ty kompilovat a nainstalovat.

Většinou je tam někde popis co udělat,
vetšinou spustit soubor .configure, potom make, make install.

> Uz vidim, jak si rikate, co je tohle za cloveka, ze neumi ani nainstalovat balicek. Omlouvam se, ale ja opravdu vubec nevim, jak to tady funguje. Kdyz jsem studovat z knih, tak jsem tam tohle nenasel. A v archivu taky ne. Kamaradi delaji machry a nejsou schopni poradit. Nevim, zda to nevi a nechteji vypadat jako hlupaci (jako ja) nebo jestli jim dela dobre, ze za nimi nekdo chodi a pta se jich na takove veci, ktere uz oni prece vedi...

Jinak pokud linux instaluješ poprvé tak nevybírej balíčky a nech tam
nainstalovat vše, a pak si stím můžeš hrát a až později vybírat pouze co
potřebuješ.

Dokumentace je v /usr/doc
dále můžeš napsát man program - čili man rpm <enter>
nebo info rpm.

Jinak si kup knihu LINUX Praktický průvodce od Mark G.Sobell vydal
computer press, jsou tam popsané některé programy, mám ji a líbí se mi.

> PROSIM POMOZTE.
> Predem dekuji dobre dusi za odpoved.
>
> T. Zkoumalek

|            Ostrava                     |
|    e-mail Petr.Soban na ova.inecnet.cz    |
|           soban na centrum.cz             |

---
Zkontrolován antivirovým programem moje oko v1.0 (c)2000.
Mail obsahuje virus.