Napady pro novy graficky konfiguracni nastroj

Milan Hruška mhruska na atlas.cz
Neděle Leden 28 17:55:38 CET 2001

Dobry den

Vsiml jsem si ze graficke konfiguracni nastroje jsou tady v konferenci
zavrhovany. Jako priklad za vsechny - Linuxconf.
Urcite by ale sel napsat takovy ktery by se vyhnul jejich nevyhodam,
implementoval jejich vyhody a pridal nektere dalsi potrebne vlastnosti.
Chtel jsem neco takoveho napsat, ale protoze neprogramuji zase tak dobre tak
jsem se nad timto problemem pouze zamyslel a ted vam predlozim svoje zavery
k posouzeni (a kritice). Nektere z popisovanych vlastnosti jsou prevzaty z
existujicich programu.

1) System musi byt modularni, aby bylo mozne pridavat snadno novou funkcnost
a nebo odebirat nepotrebnou (sendmail / qmail / postfix). Moduly by mely byt
psane ve forme citelne lidmi (premyslel jsem o XML). Pouziti XML ma nekolik
vyhod - moznost neprilis sloziteho prepracovani rozhrani na web, konverze do
jinych formatu a take cim dal vice vlastnich konfiguracnich souboru je v
XML. Predevsim doufam ze az by se system hromadneji zavedl zacali by tyto
moduly dodavat sami tvurci programu. Mozna by se na popis rozhrani dal
pouzit projekt mape(mape.jcu.cz).

2) Nejradeji bych to resil formou knihovny, ktera by poskytovala vsechny
potrebne sluzby klientum psanym v ruznych jazycich a pro ruzna rozhrani.
Myslel bych alespon GNOME, KDE, www a ncurses.

3) Pri editaci pomoci klasickych vstupnich poli, zaskrtavacich policek apod.
pridat moznost si zobrazit textovy konfiguracni soubor se zvyraznenim prave
provadene zmeny (rekneme ze byste v sekci "Konfigurace X Window System"
vybrali ze seznamu polozek typ protokolu Microsoft a v editacnim okne by se
vam zvyraznilo:
Section "Pointer"
    Protocol    "Microsoft"
). Pochopitelne bych chtel udelat take primou editaci textu s vazbou na
nastaveni v grafice. Vyhodou bude jednak vizualni kontrola co to tam vlastne
ten program dela a take vyuka (kdyz to nekdo prvne naklika, a zapamatuje si
to, tak mozna na pomalejsim stroji pusti textovy editor a udela to rucne...
Ja vim, utopie)

4) Rozhodne by to melo mit historii zmen (dekuji za napad Stanislavu
Medunovi) a mozna take zalohovani konfiguracnich souboru :-)). Predstavuji
si to asi takhle:
Uzivatel xxx dne dd.mm.rr v hh:mm zmenil v nastaveni X Windows (XF86Config)
radku cislo xxx. Komentar:

5) Konfiguracni profily

Mozna ze uz neco takovehleho existuje, ale ja to po cca 3 mesicich hledani
nenasel. Takze jsem zvedavy na vsechny ohlasy, i ty zaporne, jenom mi prosim
nepiste ze si to predstavuju jako hurvinek valku, ja chapu ze to az tak
snadne a stoprocentni nebude.

Milan Hruska