Annonce: projekt Speechd

Pavel Hanak hanak na brailcom.cz
Pondělí Leden 29 16:07:51 CET 2001

Zdravim,

obavam se, ze jste timto prispevkem "strelil" trochu vedle
a v nasledujicim textu uvedu proc.

    PM> Ja myslel ze takovym projektem je odedavna festival
    PM> (www.festival.org (?)). Cesky modul je na
    http> //atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/cz2_mbrola.scm [bohuzel
    http> zavisi
    PM> na cz2 databazi ktera je free pouze pro nekomercni pouziti].

Nekdy je lepe si nektere veci drive precist a promyslet, nez o nich
clovek zacne psat.  Abych to tedy uvedl na pravou miru:

-  URL Festivalu je http://www.cstr.ed.ac.uk/projects/festival.html
-  Zamereni Festivalu je trochu jine nez projekt, ktery byl
   annoncovan. Netvrdim, ze znam Festival do hloubky, ale neni mi znamo,
   ze bych s nim mohl pouzivat napr. hardwarovy syntetizer nebo ze bych
   ho mohl rozumne provozovat napr. na pocitacich 486 s 16MB
   RAM. Naproti tomu predstavovany projekt je zameren i timto smerem,
   nebot je schopen pracovat i na takto nevykonnem hardwaru s vyuzitim
   existujici fonemove syntezy.

    PM> Dalsi souvisejici projekt je Epos.ure.cas.cz, kompletne pod GPL,
    PM> jen neni kompatibilni s festivalem :-(.

I Epos je primarne spise zameren na syntezu jako takovou a neni postaven
modularne. Oznamovany projekt pocita s vyuziti Eposu, ale ma se i pro
nej stat jakymsi zastresujicim prvkem.

    PM> Vytvareni _dalsiho_ recoveho serveru vedle eposu a festivalu mi
    PM> prijde bezmala jako trestny cin.

Tak nevim, u teto vety postradam smajlik, i kdyz i ten by nestacil uplne
prekryt podivny pridech teto vety. Mne by spise pripadalo jako trestny
cin zpochybnovani ucelnosti projektu, ktery pomaha mnoha slepcum v tom,
aby mohli rozumne pracovat s pocitacem. Muzete mi verit, ze tyto
problemy musime na rozdil od Vas resit v praxi a ze to vubec neni
jednoduche. Je totiz velky rozdil si se zvukem a reci hrat pro vlastni
potrebu a treba i na dostatecne vykonnem hardwaru v porovnani s tim,
kdyz je na zvukovem vystupu nekdo bytostne zavisly a ma doma tu 486
s 16MB RAM.

Nechapu navic, jaky byl vlastne ucel Vaseho mailu. Kdybyste chtel
projektu pomoci, tak budete samozrejme vitan. Chtel-li jste nas
upozornit na existujici software, tak jste nam to mohl poslat privatne,
i kdyz o existenci Festivalu vime, a co se tyka Eposu, tak tam se na
jeho vyvoji i primo aktivne podilime. Takze ten motiv mi stale neni
jasny. Melo to snad byt varovani pro jine lidi: Pozor, neztracejte cas
s podporou vyvoje nejakeho projektu pro slepce? Pokud ano, tak mi to
nepripada moralne uplne koser.

Vim, ze se podilite na vyvoji routovaciho demona BIRD, ktery pri sve
annonci zaznamenal take ohlasy typu: ,,Ale vzdyt uz existuje nekolik
paralelnich projektu, ktere by bylo lepe dotahnout do konce.`` Ja bych
si ale proste nedovolil tento projekt jakkoli zpochybnovat, protoze
o nem nemam dostatecny prehled a nemohu tedy vedet, zda nebude v nekterych
rysech uzitecnejsi nez jine projekty. Naopak preji mu hodne zdaru,
protoze z kazde poctive minene snahy, muze vzdy nejakym zpusobem
profitovat cely free software.
Doposud jsem se domnival, ze i vy smyslite timto zpusobem!
Jiste byste si pral, aby lide nepodryvali Vas projekt BIRD, pak ale
totez necinte totez jinym -- znate to: ,,Co nechces, aby Ti delali
druzi, to nedelej ty jim.``

S pozdravem

--
Pavel Hanak