fragmentace disku

Zdenek Kabelac kabi na i.am
Pátek Červenec 6 12:24:03 CEST 2001

Milan Kerslager wrote:

> Algoritmy pro praci s ext2 v jadre s fragmentaci pocitaji a preventivne
> ukladaji data tak, aby k ni dochazelo v co nejmensi mire. To, ze se takto
> nechovaji systemy od MS je vec jejich programatoru (dusledkem je nutnost
> spoustet berlicky typu defrag a podobne).
>
> Pokud mate na disku vice jak 10% volneho mista, poradi si s tim jadro
> dobre a mira fragmentace bude rekneme pod 4%, coz je zanedbatelne a
> defragmentaci niceho vyznamneho nedosahnete.
>
> Pokud mate FS, na kterem fragmentace vznika, mel byste zkontrolovat
> velikost volneho mista, pripadne zvolit jiny typ FS (filesystemu), ktery
> [...]

Ja bych si treba predstavoval neco, co ma v sobe nejak zamontovan MS
soft.
Nevim sice, jak to presne v nem funguje, ale system si pri spousteni
aplikace dokaze zapamatovat poradi natahovanych souboru a pak by mel
teoreticky dokazat soubory preskladat tak, ze by se mely taha rychleji.
(coz jsem v praxi nikdy nepozoroval, naopak dochazi k permanentnimu
zpomalovani, ale zato asi budou moci registry).

Nedelam si iluze, ze by tohole nejak slov jednoduse vmontovat do linux -
ale presto - takovy counter pouzivanosti souboru a nasledne
background-ove
pretrasani disku by me vubec nevadilo - a zrychleni by tam urcite bylo
uz jen z toho duvodu, ze cim blize k zacatku disku tim se data sypou
rychleji.
Samozrejme data co se pouzivaji jen obcas - napr. velka cast /usr/doc by
se
mohly s klidem presouvat na konec disku - tam me je jedno jestli se
nactou
trosku pomaleji. Mozna by bylo nejlepsi kdyz bych si sam rekl nejakou
preferenci
rozmisteni adresaru - neco jako ma Norton Disk Speed.

Takove prerovnani urcite zadne cp -ax neudela a ani defrag tady moc
nepomuze
protoze ten pokud vim se snazi pouze docilit toho aby byl soubour v
blocich
za sebou sekvence a uz uplne ignoruje kde vlastne takovou soubor na
disku skonci.
(a to pomijim fakt, ze umi pracovat pouze se 1KB bloky a behem
defragmentace
dela disk totalne nefukcnim a v pripade padu nezbyva nez restore z
backupu)

Kdyby nahodou nekde vedel o nejakem takovem projektu, ktery by se snazil
tohle nejak podchytit - dejte me vedet

kabi