fragmentace disku

Martin Mačok martin.macok na underground.cz
Pátek Červenec 6 15:33:49 CEST 2001

On Fri, Jul 06, 2001 at 10:24:03AM +0000, Zdenek Kabelac wrote:
> Ja bych si treba predstavoval neco, co ma v sobe nejak zamontovan MS
> soft.  Nevim sice, jak to presne v nem funguje, ale system si pri
> spousteni aplikace dokaze zapamatovat poradi natahovanych souboru a
> pak by mel teoreticky dokazat soubory preskladat tak, ze by se mely
> taha rychleji.  (coz jsem v praxi nikdy nepozoroval, naopak dochazi
> k permanentnimu zpomalovani, ale zato asi budou moci registry).

Jestli mluvite o NTFS, tak to je jeden z nejpomalejsich filesystemu,
co je. Navic se behem pouzivani stale vice fragmentuje a nepomuze zde
ani klasicky trik "vsechno prekopirovat pryc a zase zpatky" (coz
pomuze treba na FAT nebo na ext2).

> uz jen z toho duvodu, ze cim blize k zacatku disku tim se data sypou
> rychleji.

Tak nejak nad tim premyslim, ale nevidim duvod, proc by data ze
zacatku disku byly rychleji pristupna nez z konce disku. Dulezitejsi
je, jak daleko se musi premistit raminko hlavy, ale to zalezi na jeho
predchozi pozici (na relativnim pohybu) a ne na absolutni pozici (zda
je na zacatku ci na konci). (alias nejhorsi diskova operace je SEEK)

> Mozna by bylo nejlepsi kdyz bych si sam rekl nejakou preferenci
> rozmisteni adresaru - neco jako ma Norton Disk Speed.

Jde o to, zda by to opravdu prineslo takove vylepseni, aby to stalo za
tu namahu. V praxi se spise osvedcuje sikovne rozmisteni na ruzne
svazky s tim, ze na extremne vytizena mista (partition s daty
webserveru, databaze, cache proxy serveru...) pouzijete extra disk ci
extra partition s vykonnym filesystemem (ReiserFS, SGI XFS, ... RAM
FS).

Tusim - v praxi se ukazalo, ze prilisna heuristika a prerovnavani
rozmisteni souboru na disku uz neprinese patrne vylepseni oproti
pomerne jednoduche strategii, kdy se snazite pouze o nefragmentovane
soubory (s tim, ze soubory ve stejnem adresari jsou pokud mozno blizko
u sebe na disku). Problem je v tom, ze filesystem neni vetsinou moc
staticky a aplikace vetsinou soubory vytvareji v nejakem "chaotickem"
poradi a pokud byste je mel kvuli tomu porad nekam presouvat a
vytvaret mezi nimi mezery a strkat do nich nove soubory, potom pri
appendu zase nejake soubory presovat na disku, aby se tam ten append
vesel ...  nakonec byste porad reorganizoval disk a nedelal zadnou
"uzitecnou" praci.

> Kdyby nahodou nekde vedel o nejakem takovem projektu, ktery by se
> snazil tohle nejak podchytit - dejte me vedet

Uznavam, ze jsem nereagoval presne na vase tema, ale zase si myslim,
ze vase (hypoteticke) uvahy by bylo potreba podporit nejakymi cisly.
Me pripada efektivnejsi exponovana mista na disku umistit na extra
partition s extra filesystemem, ktery je zrovna nejvhodnejsi na dany
zpusob vyuziti souboroveho systemu, nez vymyslet specialni slozity
heuristicky filesystem, ktery se snazi resit "vsechny situace".

Preji hezky den

--
   Martin Mačok
  underground.cz