fragmentace disku

Míla Kuchta mila.kuchta na atlas.cz
Sobota Červenec 7 15:02:40 CEST 2001

9r na seznam.cz wrote:

> to opravdu existuje? selsky rozum rika udelat filesystem tak, aby bylo
> co nejrychlejsi nacteni souboru. pokud aplikace vyuziva 50 malinkatych
> souboru vytvorenych s rucnym casovym odstupem a proto lezicich na
> ruznych castech disku, tak pri postupnem nacitani trosku seeku opravdu
> pribyde.

Jak znam MicroSoft, tak bych se ani nedivil, ze neco takoveho pouziva,
ale pravdepodobne, jako obvykle, to bude druhu: neco takoveho to dela,
ale o vyslednem efektu a cistote tohoto reseni je mozno silne
pochybovat.

> to opravdu plati? mozna na nepouzitelnych systemech pouzivajicich
> progresivni technologii fat, kdy je treba neustale seekovat na zacatek
> (do fatky) a pak k datum samotnym. vyhodou vsak je, ze uzivatel muze
> odcizeni disku identifikovat sluchem...

Ne, to podle selskeho ruzumu neplati:-). AFAIK uz od dob HPFS, z
ktereho NTFS vychazi, jsou directory tables a ostatni popisne
informace ulozeny v pravidelnych intervalech a na stredu disku a disk,
jak znamo, ma stejnou hustotu zaznamu v poctu sektoru na stopu po
celem obvodu. Takze naopak umisteni souboru na stred by mohlo mit
kyzeny efekt (vzdy bude nutne posunout hlavu maximalne o pul delky a
nebude dochazet k diskriminaci okrajovych cylindru v pripade pouziti
algoritmu typu SSF.

> takoveto prasarny imho urychluji praci tim, ze "obchazeji" konkretni
> chyby konkretniho fs. pokud ext2 tyto chyby nema, nemuzete je obejit
> a tim padem ani zrychlit praci.

Nerekl bych ze se NTFS a ext2 v principu tolik lisi.

> obecne sice pristup k datum lze urychlit tim, ze si je na disku vhodne
> preskladate, ale ta vhodnost silne zavisi na konkretni situaci. o
> vyuziti by slo uvazovat mozna u nejakeho silne specificky vyuzivaneho
> systemu, kde by pripadne zrychleni bylo zanedbatelne, na unixovem
> systemu by jste imho usetril min casu nez kolik by zabralo rozhodovani o
> "spravnem" miste
> a az by konecne byly soubory tam, kde je aplikace precte nejrychleji,
> tak byste je stejne zalohoval a pak by byly tam, kde je nejrychleji
> precte vas archivacni program...

Souhlas.

> v zadnem pripade vsak zrychleni nebude srovanatelne s tim, ktere ziskate
> pri prechodu z fat/ntfs na normalni filesystem.

FAT a NTFS bych do jednoho pytle nehazel, i kdyz mam alergii na
radobyinvencniagenialni reseni MicroSoftu.

S pozdravem

Mila Kuchta