fragmentace disku

9r na seznam.cz 9r na seznam.cz
Pátek Červenec 6 20:01:04 CEST 2001

Zdenek Kabelac took 3 hits of acid and hallucinated folowing:
> Ja bych si treba predstavoval neco, co ma v sobe nejak zamontovan MS
> soft.
> Nevim sice, jak to presne v nem funguje, ale system si pri spousteni
> aplikace dokaze zapamatovat poradi natahovanych souboru a pak by mel
> teoreticky dokazat soubory preskladat tak, ze by se mely taha rychleji.

to opravdu existuje? selsky rozum rika udelat filesystem tak, aby bylo
co nejrychlejsi nacteni souboru. pokud aplikace vyuziva 50 malinkatych
souboru vytvorenych s rucnym casovym odstupem a proto lezicich na
ruznych castech disku, tak pri postupnem nacitani trosku seeku opravdu
pribyde.
ovsem pokud to aplikaci vadi, ma si to ulozit do jednoho souboru,
protoze rozumne filesystemy jsou delane podle selskeho rozumu. pridavat
k filesystemu algoritmy pro urychleni zprasenych aplikaci je zcestne a
lze dokazat, ze k tomu nikdy nedojde, protoze mimo microsoft to nikdo
nikdy psat nebude a v microsoftu to nikdo napsat neumi...

> Nedelam si iluze, ze by tohole nejak slov jednoduse vmontovat do linux
> ale presto - takovy counter pouzivanosti souboru a nasledne
> background-ove
> pretrasani disku by me vubec nevadilo - a zrychleni by tam urcite bylo
> uz jen z toho duvodu, ze cim blize k zacatku disku tim se data sypou
> rychleji.

to opravdu plati? mozna na nepouzitelnych systemech pouzivajicich
progresivni technologii fat, kdy je treba neustale seekovat na zacatek
(do fatky) a pak k datum samotnym. vyhodou vsak je, ze uzivatel muze
odcizeni disku identifikovat sluchem...

> trosku pomaleji. Mozna by bylo nejlepsi kdyz bych si sam rekl nejakou
> preferenci
> rozmisteni adresaru - neco jako ma Norton Disk Speed.

takoveto prasarny imho urychluji praci tim, ze "obchazeji" konkretni
chyby konkretniho fs. pokud ext2 tyto chyby nema, nemuzete je obejit
a tim padem ani zrychlit praci.

obecne sice pristup k datum lze urychlit tim, ze si je na disku vhodne
preskladate, ale ta vhodnost silne zavisi na konkretni situaci. o
vyuziti by slo uvazovat mozna u nejakeho silne specificky vyuzivaneho
systemu, kde by pripadne zrychleni bylo zanedbatelne, na unixovem
systemu by jste imho usetril min casu nez kolik by zabralo rozhodovani o
"spravnem" miste
a az by konecne byly soubory tam, kde je aplikace precte nejrychleji,
tak byste je stejne zalohoval a pak by byly tam, kde je nejrychleji
precte vas archivacni program...

v zadnem pripade vsak zrychleni nebude srovanatelne s tim, ktere ziskate
pri prechodu z fat/ntfs na normalni filesystem.

--
NOTE FOR WINDOWS (TM) USERS: IN NO EVENT UNLESS REQUIRED BY APPLICABLE
LAW WILL I BE LIABLE TO YOU FOR ANY SOFTWARE OR HARDWARE DAMAGE, SYSTEM