Podivne chovani Soft. RAIDU

David Haring dave na salsero.ibp.cz
Úterý Červenec 17 14:16:20 CEST 2001

david.lukastik na svkuh.cz writes:

> Zdravim,
>
> mam dotaz ohledne fungovani Soft. RAIDu pod Linuxem.
>
> Mam na serveru 2 disky ktere jsou nakonfigurovane na mirroring.
> V patek se mi stalo, ze pri vytahovani jednoho disku, jez tam byl navic se
> povytahl kablik i z jednoho disku zapojeneho do onoho RAIDU.
>
> Tak jsem zjistil, ze Linux, pokud je nakonfigurovany na mirror,
> ty disky vlastne nemiroruje.
> Cast dat byla na jednom disku na prvnim disku byla
> data stare 14 dni, cast na druhem tam byly ty novejsi.

jste si jist, ze pred vami pozorovanym incidentem byl raid svazek
plne funkcni? Napr. kontroloval jste pravidelne stav pole v /proc/mdstat?
Vami popisovane chovani by taky mohlo byt zpusobene tim, ze jeden z disku
byl kvuli chybe vyrazen pred 14 dny z pole (tedy na nem zustala data stara
14 dni), a pri manipulaci se strojem pak vypadnul kabel od disku ktery
v poli zustal jako aktivni (s aktualnimi daty). Po startu stroje by pak
system mel k dispozici pouze disk se starsi verzi dat (kde take mohly byt
nekonzistence dat).

> Bohuzel jsem si povytazeneho kabelu nevsiml a zapl server.
> Pak jsem si vsiml, ze tam chybi nejake data. Teprve dnes jsem
> nasel ten uvolneny kablik.
>
> Bohuzel za tu dobu se data na RAIDu rozsynchronizovala.
> Chybejici data jsem obnovil ze zalohy.
>
> Nevite nekdo, jakym zpusobem opravit ten RAID? -- Pise to,
> ze data nejsou konzistentni.

Neposkytnul jste dostatek informaci: konfigurace systemu, verze jadra,
verze raidu, raidutils, zda pouzivate autodetekci poli nebo pole
aktivujete pres raidstart, presne zneni chybovych hlaseni ..

> Netusite nekdo, proc to nedela mirroring? -- Predpokladal jsem, ze data se
> miroruji na discich minimalne v dobe vypnuti pocitace. (Ten HDD jsem
> vytahoval pri vypnutem pocitaci).

pokud Vam to opravdu nedela mirroring, tak tam zrejme mate
nakonfigurovane neco jineho nez raid1 - prilozte konfiguracni soubor
/etc/raidtab, vypis /proc/mdstat ..

zdravi David Haring