IDE Raid

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Pondělí Červenec 30 11:50:56 CEST 2001

> 	Beru argument, ze na jednom disku jsou data od predu, na druhem odzadu,
> jenze to by znamenalo, ze bez RAID radice by druhy disk nebyl vubec
> datove rozumne citelny... - coz u tohoto disku neplatilo, z nej neslo
> pouze nabootovat (BIOS hlasi, ze nema OS ze ktero by bootoval a BASIC
> neni instalovan;-)) => data nejsou symetricky prehozena, pouze jsou
> nektera spravne, nektera ne...

To s tim prehozeni mbyl jenom takovy napad ...
Na druhou stranu neni opravdu NIKDE psano, ze jsou obe kopie v RAIDu
amostatne funkcni a schopne bootovat ...

> 	Protoze zavadec (v BIOSu) dela presne to same a je mu uplne putna, ze
> za 0x80 diskem nelezi jeden disk, ale diskove pole...

Ano, ale mezi BIOSem a skutecnymi disky je jeste ten RAID radic a ten
s tim muze libovolne zametat ...  Takze tohle neni argument.

> 	Jenze on nic neporovnava - pri cteni voli dle stategie jeden disk a
> data doda, druhy disk mezitim muze vystavovat hlavy na uplne jinou
> pozici...

OK, to je mozne. Ale uz jsem zase u toho - kdyz data na druhem disku
budou ulozana jinak nej je "obvykle", je to porad veci toho radice,
jak se v nich vyzna.

> 	U jineho stupne RAIDu ne, u RAID1 - mirroring tuto funkcnost
> ocekavam....

Ja ne. V tomhle se holt neshodnem. A bylo by zajimave podivat se do
nejakeho RFC, jak by to melo byt spravne.

> 	Narazel jsem na to, k cemu mi je vlastne HTP a podobne radice, kdyz vse
> dela SW (tedy software, ktery v Linuxu mam, ve Win2k/NT si jej kupuji
> primo s OS).

Uz se to tu omilalo nekolikrat - kdyz budu mit RAID udelany pomoci
beznych linuxovych nastroju, udelam tim pole dostupne POUZE z linuxu.
Zatimco pouziti nativnich postupu mi udela "skoro-HW" RAID radic
dostupny s DOSu, Woken ... a ted uz i (snad) linuxu. A nevim o jinem
RAID nastroji, ktery by mi data zpristupnil jak v Win9x, tak v
linuxu.

> 	Chcete tedy rici, ze pokud se jeden spare disk podela (a rekneme delam
> RAID1 na 3 disky), ostatni NIKDY nepujdou pripojit jinak nez opet pres
> RAID radic... - pokud se jedna o IDE, pak nelze je pripojit na klasicky
> IDe kanal, pokud SCSI, nelze disk pripojit na SCSI radit primo? Priznam
> se, ze jsem to nestudoval, ale toto slysim poprve (=> nevedel jsem to,
> pokud je to tak, jak rikate)...

Nevim to jiste - je to jen muj nazor - ale ocekaval bych, ze takovy
disk musite opet spustit jako RAID pole, byt v nejakem "degradovanem"
rezimu.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s