KOMERCE - skoleni Linuxu?

Petr Simek psimek na jcu.cz
Pátek Červen 8 19:25:29 CEST 2001

On Fri, 8 Jun 2001, Ing. Pavel PaJaSoft Janousek wrote:

> 	Prominte, ale nedelejte ze mne blbce, napr.:
> http://www.ten.cz/doc/podminky.html jasne rika toto (cituji):
>
> Připojené subjekty, které nabízí komerční služby, provedou opatření
> zamezující průchodu svého komerčního provozu sítí CESNET2, sítí GÉANT a
> sítěmi NREN v jiných zemích.

Mate v tom zmatek. Clen TENu muze klidne pripojovat komercni subjekty do
svoji lokalni site a v tom pripade musi zabezpecit aby provoz takovych
subjektu nesel do siti CESNET. Nic vic nic min.

> 	Dlasi zajimava veta na http://www.fee.vutbr.cz/net/ten34.html:
>
> Výsledkem realizace projektu TEN-34 CZ je postupný přechod veškeré
> akademické počítačové komunikace na vysokorychlostní sítě. V souvislosti
> s účastí VUT Brno v tomto projektu je nutné oddělit všechny neakademické
> aktivity.

Ehm to jste opravdu trefil - X let stary dokument ktery resil historicky
stav kdy byl soucasne akademicky CESNET a komercni CESNET a ktery urcoval
ze provoz komercniho CESNETu nesmi jit pres TEN. Vzhledem k tomu ze
komercni cast koupil kdysi Contactel je to opravdu ale opravdu mimo.

> 	Chcete rici, ze skoleni, provadene za uplatu siroke verejnosti neni
> komercni sluzba, resp. ze je to akademicka aktivita? Uz jenom tim, ze se
> posluchac uvedeneho skoleni pres sit TEN dotaze na sluzbu DNS je
> komercni provoz, ktery generuje sice akademicka puda, nicmene ucastnik,
> ktery vyuziva komercni sluzbu a tudiz tento provoz nema siti TEN
> prochazet...

Je naprosto bezne ze skoly delaji vyuku a skoleni za uplatu s pouzitim
svych zdroju. Pro studenty zadarmo pro treti strany za penize. Zakon jim
to umoznuje. AUP TENu resi 'komercni uziti tretich stran' a kdyz si clen
neporidi zrovna internetovou kavarnu a nebude prodavat primo pripojeni
do inetu, muze si na svych pocitacich ve sve lokalni siti skolit co chce,
ze jsou ty pocitace taky pripojene do TENu je vcelku jedno. TEN clenum
neuklada jak smi nakladat se svym vlastnictvim. A ze se pocitac dotaze
DNS ? No a co ? Pokud na nem nebezi prezentace komercni firmy, tak je to
pocitac organizace ktera je clenem TENu a je jeji vec kdo za nim sedi.

> Co muze a nemuze delat posluchac sedici u pocitace nachazejiciho se na
> akademicke pude a vyuzivajici sitove prostredi popisuji jine dokumenty -
> doporucuji napr. http://www.fee.vutbr.cz/net/, zejmena
> http://www.fee.vutbr.cz/net/provvut.html.

Tohle by jste asi nemel michat s TENem, to jsou pravidla jednoho clena.
Jaka si stanovi takova ma jen musi respektovat ty TENovska pri pristupu
do CESNETu - nesmi tam posilat cizi komercni provoz.

Mimochodem kdyz jste nakousl ten DNS server - kdyz se takovy pocitac na
kterem se skoli zepta skolniho DNS serveru na cil mimo skolu a ten se
podiva do sve cache a posle mu odpoved - jak by jste to posoudil ?