Instalace gcc-3.0

Středa Červen 20 16:13:33 CEST 2001

On Wed, 20 Jun 2001, Stanislav Meduna wrote:

> No, az tak velky sa mi nezdal, ale nemienim tu flame^H^H^H^H^Hdiskusiu
> dalej zivit. V sucasnosti je dobre, ze existuje vyvojarmi "posvateny"
> kompilator, takze sa snad po nejakom bolestnejsom prechodnom obdobi
> situacia zase ukludni.

Problem byl v tom, ze v soucasne dobe mame za sebou nekolik navzajem
nekompatibilnich kompilatoru (take diky rozstepeni vyvoje GCC), zadny z
nich neni idealni a zhruba pred rokem a pul zacali vsichni pomyslet na
zmenu kompilatoru.

V RH usoudili, ze pokud se maji nekam pohnout a mit vyhlidku do
budoucnosti, tak bude lepsi preskocit jeden vyvojovy stupen (tj. ten,
ktery ma ted treba SuSE). Proto zhruba rok (pred vydanim RH 7.0) byl
hlavni ukol vyvojaru tlacit dopredu aktualni verzi GCC a Glibc 2.2 (tj.
lide z teamu RH pracovali jako vyvojari na GCC i Glibc 2.2 - napr. i Cech
Jakub Jelinek).

Pro jazyk C uz melo GCC ve verzi 2.96 finalni podobu, a protoze standard
pro C++ zatim neni, rozhodli se ho pouzit (tj. ani verze 3.0 neobsahuje
standardizovanou podobu pro C++). V te dobe CVS verze GCC 2.96 byla dost
nepouzitelna, ale s patchi od RH (cca 80) bylo schopne kompilovat spravne
celou distribuci (tj. jadro 2.4.x, knihovny, programy, ...) nejen na
platforme i386, ale i na Alpha a Sparc procesorech (velmi dulezite).
Prakticky to, co tenkrat bylo v distribuci se prejmenovao na 2.97 (aby
nedochazelo k nedorozumenim).

To popudilo dost lidi, protoze do te doby se zdalo, ze vyvoj GCC je na
dlouhe lokte (tj. RH meli kompilator schopny provozu uz v lete, ale patche
byly prijmuty do CVS az na podzim). V te dobe mela kazda pouzivana verze
GCC sve mouchy a pro to, aby slo vsechno prelozit pod vybranym
kompilatorem, se musely produkovat patche (neproduktivni cinnost).
Vsichni, kteri v te dobe vsadili na nejakou starsi verzi, byli rekneme
dost zklamani. To pak vyustilo v to, ze vzduchem litaly i sproste nadavky
(bez ohledu na argumenty).

V zasade (bohuzel) to vyustilo v proklamaci bojkotu GCC 2.96 a cekani na
3.0 ze strany tech, kteri tuto verzi nepouzivali (v podstate to byl
zastupny argument).

Podle me to take byla (a stale je) naprosto zbytecna "valka". Bez 2.96 v
RH 7.0 bychom na GCC 3.0 cekali nejmene o rok dele, protoze 3.0 ma v
podstate za sebou (ve sve pre-verzi) uz rocni dukladne testovani (tj.
overeni v ostrem nasazeni, coz dnes 3.0 nema, i kdyz je pravda, ze staci
otestovat jen rozdily soucasne 2.96 [ktera je temer to same, co 3.0, ale
binarne nekomaptibilnich zasahu]).

Hmm. Doufam, ze to nekdo nepochopi jako zacatek nove flame.

--
                        Milan Kerslager