Ochrana(Was: WINDOWS jsou lepsi nez nejakej LINUX)

pavel hampl hampl na gncz.cz
Čtvrtek Březen 8 10:02:11 CET 2001

mao wrote:

> Zdravim,
>
>         chtel bych se zeptat: mezi windows a Linuxem z hlediska "normalniho"
> uzivatele je jeden zakladni rozdil. Kdyz si nainstaluje WINxx tak se mu asi
> tezko stane ze se mu nekdo naboura do pocitace a dela si tam co chce (kdyz
> vynechame spousteni neznamych programu atd.). Kdyz si nainstaluje standardni
> RH 7.0CZ. zvoli workstation a je pripojen k siti pevnou linkou a neni za zadnym
> firewallem tak je to otazka nekolika dnu nez se mu tam nekdo naboura.
> To je myslim docela problem. Normalni uzivatel si asi nebude nepretrzite
> [...]

a co jineho je spousteni neznamych programu, nez "dela si tam, co chce"?
Mam zato, ze sikovny prunikar se dostane tam i tam, ve windowsech treba zrovna
nepracuje jako v linuxu (nebo unixu obecne) jako by sedel u konzole, ale minimalne
si muze stahovat nebo prihravat soubory, coz ma vpodstate stejny efekt. Naopak kdyz
si nekdo nainstaluje windowsy na siti a nema poradnou protivirovou ochranu, tak
muze brzy cekat obycejny mejlik s prilohou, ktera se jmenuje napriklad "Takhle vase
manzelka urcite nevypada" a uz to jede. Bohuzel prave Outlook, Word a dalsi
programy mikrosoftu k tomuhle svou stavbou primo vybizeji. Zrovna dneska prislo
hlaseni z McAffee o mejlovem viru, ktery se takhle jmenuje. To mi pripomina, ze u
antiviru stejne musite co tyden stahovat updaty, pokud chcete byt "in", takze to
vyjde nastejno.

Rekl bych ze rozdil je v tom, ze ochranu linuxu pred vniknutim muze delat treba
cela komunita uzivatelu (tedy ti z ni, kdo tomu rozumi - mezi ne se nepocitam),
zatimco u windowsu to MUSI delat mikrosoft, protoze nikomu do zdroju neda ani
nakouknout.
Jiste nemusite stahovat vsechny nejaktualnejsi patche, tim se pravdepodobnost
napadeni prilis nezvysi, ale obcas by se to udelat mohlo. Rozdil je v tom, ze ty
patche jsou brzy po tom, co se dira objevi a zverejni, zatimco u MS musite vetsinou
cekat na servicepack nebo neco podobneho. Muze to pusobit dojmem, ze se do linuxu
porad neco dodava a neco se upravuje, ale asi je lepsi vedet, co se deje, nez
vlastne vubec netusit, co mate v systemu.

Nakonec: kdo je pripojen k internetu PEVNOU LINKOU, neni u mne normalni uzivatel,
kdyz si nezajisti sit. Protoze pevna linka stoji tolik, ze nejake zabezpeceni se ve
vydajich nakonec ztrati. Takze kdo ma na pevnou linku a nema na zabezpeceni, je u
mne moula. Nezavisle na systemu.

s uctou
Pavel Hampl

--
Pavel Hampl
GN Resources (CZ)                     tel: +420-2-22101821