History of Unix and Linux

Michal Dobes dobes na tesnet.cz
Pondělí Březen 26 17:19:17 CEST 2001

Puvodne slo o projekt Multics. Ten nejlepsi OS pro vsechny pocitace.
Projekt padl na rypak (komerne ho nejakou dobu nabizel Honywell).

Tim padem nemeli clovickove z Bell labs ucastnici se toho projektu
do ceho pichnout a tak z toho vznikl Unix (uz to jmeno mela byt
parodie na Multics), mezitim ho napsali v assembleru, pak
experimentovali s par exotickymi jazyky, jako je BCPL (rika to nekomu
neco? aspon amigisti by se mohli ozvat, AmigaDOS 1.0 v nem byl komplet
napsan za dobu kratsi nez 72 hodin :), nakonec si napsali vlastni
jazyk B, nasledujicne C a do toho to cele nakonec prepsali.
Prvni "distribuce" se jmenovaly UBL Unix (Unix Bell Laboratories),
tusim verze 1 az 7. Pozdeji z toho vznikl AT&T Unix.

Novell chtel mimo tenkrat uspesneho file serveru udelat i aplikacni
server a sahli po Unixu. Od AT&T odkoupili zdrojaky+prava AT&T Unixu
SystemV a chvili se v tom rypali (UnixWare), pak to cele strelili
firme SCO (proto  dneska SCO UnixWare a k tomu jeste jejich vlastni
SCO Unix).

Microsoft kdysi vzal zdrojaky UBL Unixu a vyrobil z toho Xenix,
dodaval jej dalsim firmam jako kit pro vyrobu vlastnich systemu.
Nakonec to cele (tusim) koupil opet SCO a postupne pretavil na
SCO Open Server (dle zlych jazyku je udajne dodnes na tech systemech
videt, ze se kolem toho motal MS).

Tohle je udajne historka ke vzniku termcap databaze.
Neslo o dva minipocitace, ale dva ruzne  terminaly s jinymi ridicimi
kody. Nekdo se nastval a aby nemusel porad hru prepisovat pro kazdy
terminal zvlast, tak vymyslel termcap.

>  :-) ...hrali karty s dernyma stitkama?

Dle nekterych pramenu byl soucasti puvodniho PDP pocitace pouzivaneho
k vyvoji i robot pro manipulaci se sachovymi figurkami. Asi hrali
neco jineho. :-))

	Majkl